خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

شورای امنیت امریکا: امریکا با تلاش دیپلماتیک قوی و منطقه‌یی از روند صلح افغانستان حمایت خواهد کرد

مقام‌های کاخ سفید امریکا می‌گویند دولت جوبایدن، رئیس جمهوری جدید امریکا توافق صلحی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا با طالبان امضا کرده بود را دوباره بررسی خواهند کرد.

به نقل از سلام‌ وطن‌دار، سخنگوی کاخ سفید گفته است امریکا می‌خواهد مطمئن شود که جنگجویان طالبان به تعهداتش که عبارت از “کاهش خشونت و قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی بوده” عمل کرده‌اند.

جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی امریکا نیز در این باره با حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان صحبت کرده است.

حمد الله محب نیز در یک رشته توییت‌های از گفت‌وگوی تلفنی با آقای سالیوان خبر داده و گفته که “ما توافق کردیم که برای دستیابی به یک آتش‌بس دایمی و یک صلح عادلانه و پایدار در افغانستان دموکراتیک که قادر به حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته خودش باشد، از حقوق همه افغان‌ها حفاظت و اصلاحات ادامه یابد، تلاش کنیم.”

بعد از امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان هرچند که این گروه به سربازان امریکایی و خارجی مستقر در افغانستان حمله نکرده‌، ولی حملات این گروه به نیروهای امنیتی افغان، انفجار مین‌های مغناطیسی در شهرها و ترورهای هدفمند افزایش یافته است.

در گفت‌وگو با مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، مشاور امنیت ملی امریکا واضح ساخته است که کاخ سفید در صدد مرور این توافقنامه است تا مشخص شود که طالبان چقدر به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

ایملی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته که در این گفت‌وگو “آقای سالیوان تاکید کرده که امریکا با تلاش دیپلماتیک قوی و منطقه‌ای از روند صلح افغانستان حمایت خواهد کرد که هدف آن کمک به دو طرف جنگ برای دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار و عادلانه و برقراری آتش بس دایمی است.”

به گفته این مقام امریکایی، آقای سالیوان به حمایت از دستاوردهای ” خارق العاده” زنان و دختران افغانستان تاکید کرده است.

در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان زنان اجازه آموزش و حق کار کردن را نداشتند.

در همین حال رسانه‌های امریکا گزارش داده‌اند که جو بایدن ممکن است زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را در این سمت نگه دارد.

آقای خلیل‌زاد در زمان دونالد ترامپ به این سمت انتخاب و او بعد از ۱۸ دور مذاکره توانست با ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون این گروه توافقنامه صلح را امضا کند.

طالبان با پیروزی آقای بایدن تاکید به عملی‌شدن توافق صلح میان امریکا و طالبان کرده بودند.

مقام‌های افغان پیش از این نارضایتی خود را از توافقنامه صلح امضا شده میان طالبان و امریکا اعلام کرده بودند.

در روزهای گذشته همزمان با خروج ۲۵۰۰ سرباز امریکایی از افغانستان، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری گفته بود که مذاکره امریکا با طالبان به خودی خود اشتباه نبوده اما دولت آقای ترامپ در دادن “امتیاز گسترده” به این گروه اشتباه کرده است.

آقای صالح در مصاحبه‌ اختصاصی با بی‌بی‌سی گفته بود ماموریت امریکایی‌ها که از دو دهه پیش در افغانستان آغاز شد و هنوز پایان نیافته و خروج نیروهایی امریکایی خطر خشونت بیشتر را به دنبال دارد:

“من به امریکایی‌ها به عنوان یک دوست و متحد می‌گویم که اعتماد به طالبان بدون وارد‌کردن سازوکار راستی‌آزمایی اشتباه مهلکی خواهد بود.”

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق