خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

عبدالله: برای برقراری آتش‌بس، گفت‌وگو با طالبان جریان دارد

عبدالله، روز شنبه (4 دلو)، در مراسم گشایش کمیسیون جوانان شورای عالی مصالحه‌ ملی در کابل، گفت که برای رسیدن به صلح، باید طرح کاهش خشونت به گونه‌ کامل تطبیق و آتش‌بس برقرار شود.

او افزود: «در حال حاضر، سطح خشونت‌ها غیرقابل قبول است. مردم افغانستان توقع داشتند که دولت افغانستان و گروه طالبان در آغاز گفت‌وگوها روی کاهش خشونت توافق کنند؛ اما به دلیل اصرار طالبان به ادامه‌ جنگ، تا اکنون این توافق صورت نگرفته است.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که طالبان مسلح در دور دوم مذاکرات صلح، حاضر نیستند حتی خشونت‌ها را کاهش دهند.

عبدالله عبدالله که در قصر سپیدار صحبت می‌کرد گفت که طالبان دامنه خشونت‌ها را توسعه داده و ترورهای هدفمند ادامه دارد.

به گفته او، همانطوری‌که مردم توقع داشتند در ابتدای دور دوم مذاکرات صلح، هیئت دولت و طالبان حد اقل روی کاهش خشونت‌های موثر توافق کنند؛ اما این کار تاهنوز صورت نگرفته و دلیلش هم اصرار طالبان به ادامه جنگ است.

به نقل از رسانه‌ها، رییس شورای عالی مصالحه ملی خاطر نشان کرد، وقتی طالبان به کاهش خشونت حاضر نیست؛ یک سوال بزرگی را برای مردم افغانستان ایجاد کرده‌اند.

به گفته او، در حالی که هیئت افغانستان با رهنمایی و هدایت واضح شورای مصالحه عزم و اراده خود را در میز مذاکره با روحیه تعاون ثابت کرده‌اند؛ توقع دارند که طرف طالبان نیز حداقل این تعاون را داشته باشد.

او گفته، قرار بود در ابتدای دور دوم مذاکرات دوحه، روی آتش‌بس موافقه شود؛ تا مردم از این روند حمایت می‌کردند. ولی این کار صورت نگرفته است.

عبدالله در مورد کمیسیون جوانان شورای عالی مصالحه ملی ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون این شورا را در انسجام بیشتر برنامه‌های صلح کمک کند. این در حالی است که در هفدهم جدی، دور دوم گفت‌وگوهای صلح در قطر آغاز شد.

تا اکنون جزئیاتی از جریان این گفت‌وگوها منتشر نشده؛ اما محمدامین احمدی، عضو هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، به تازگی گفته است، گروه طالبان به این فکر می‌کند که بدون قطع جنگ و برقراری آتش‌بس، آزادی زندانیان خود را توسط امریکا عملی کند و همچنان بدون توجه به خواست عمومی به قطع جنگ، به جنگ و خشونت زیر نام جهاد تا تشکیل نظام «ناب اسلامی» ادامه دهد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق