خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

10 میلیون بی‌کار؛ 30 میلیون دالر مصرف ترکاری ارگ

کریمه حامد فاریابی، وزیر اقتصاد کشور اعلام کرد که از ۱۶ میلیون تن واجد شرایط کار در افغانستان، ۱۰ میلیون تن بی‌کارند.

وزیر اقتصاد دیروز یک‌شنبه (پنجم دلو) در برنامۀ «حساب‌دهی دولت به ملت» در کابل گفت که گسترش ویروس کرونا بر رشد اقتصادی کشور اثر منفی گذاشته است.

وزیر اقتصاد هم‌چنان گفت، نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر زند‌گی می‌کنند که درآمد روزانۀ آنان اندک است و به مواد اولیۀ مورد نیاز دست‌رسی ندارند.

با این همه، وزارت اقتصاد از روی دست‌گرفتن طرح اشتغال‌زایی به ارزش ۲۰۰ میلیون افغانی خبر می‌دهد که بر اساس آن، پروژه‌های اشتغال‌زایی در ۱۳ ولایت کشور تطبیق می‌شود.

این وضعیت در حالی است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان در یک سال گذشته 30 میلیون دالر را مصرف خریداری ترکاری و 17 نوع گوشت کرده است.

خان آقا رضایی نماینده کابل در مجلس نمایندگان در باره اینکه نهادهای مربوط به ریاست جمهوری افغانستان قرارداد “۱۷نوع گوشت” از جمله گوشت بودنه (بلدرچین) را کرده است و علاوه بر آن “۳۰ میلیون دالر” را برای خرید ترکاری (سبزیجات) اختصاص داده، خبرساز شد.

هرچند ارگ این موضوع را رد کرد اما این نهاد افزود که ۴۳ نوع سبزیجات را برای ریاست دفتر رییس جمهور در سال مالی ۱۳۹۹ به قیمت بیشتر از ۲۳ میلیون افغانی قرارداد کرده است.
شانزده نوع سبزی دیگر را برای ریاست محافظت رجال برجسته مربوط به دفتر شورای امنیت ملی، برای سال مالی ۱۳۹۹ به ارزش ۵ میلیون افغانی قرارداد کرده ‌است.
خریداری ۳۰ نوع سبزی برای ریاست عمومی اداره امور نیز در حدود ۳۱ میلیون افغانی هزینه داشته است.
براساس اعلامیه این اداره تهیه سبزی برای شورای مصالحه در سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی ۲.۳ میلیون افغانی بوده است.
اداره امور اسناد خریداری گوشت و انواع آن را را به رسانه‌ها نفرستاده است.

وزیر اقتصاد گفته است که 200 میلیون افغانی را برای اشتغال‌زایی در 13 ولایت تخصیص داده است؛ اکنون شما این پول را با 30 میلیون دالری که مصرف ترکاری و 17 نوع گوشت شده است مقایسه کنید.

وزیر اقتصاد گفت که نیمی از جمعیت افغانستان زیر خط فقر است اما ارگ ریاست جمهوری گفته است که ریاست دفتر رئیس جمهور 43 نوع سبزی را در سالی جاری خریداری کرده است. اگر قیمت این سبزیجات را اصلاً در نظر نگیریم، 43 نوع سبزی به خودی خود جای بحث دارد.

وقتی 50 درصد زیز خط فقر است و توانایی خوردن نان به صورت مرتب در سه وقت را ندارد؛ ارگ ریاست جمهوری 43 نوع سبزی را مصرف می‌کند، نشان می‌دهد که میان مردم و ارگ از زمین تا آسمان فرق وجود دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق