خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

تناقضات روابط تهران با کابل و طالبان

طالبان روز گذشته گفت‌ که هیئتی از این گروه به رهبری «ملابرادر»، رئیس دفتر و معاون سیاسی طالبان وارد ایران شده است و قرار است با «جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران گفت‌و‌گوهایی داشته باشد. سخن‌گوی وزارت خارجه ایران نیز سفر طالبان به ایران را تایید کرد. طالبان هم‌چنین حدود یک‌سال قبل به رهبری ملابرادر ضمن سفر به ایران، با وزیر خارجه این کشور محاوره‌هایی داشت.

این در حالی‌ است‌ که حدود یک‌ماه قبل جواد ظریف در مصاحبه‌ای در یکی از شبکه‌های افغانستان گروه طالبان را یک گروه تروریستی خواند و افزود که ایران طبق قوانین و پالیسی خود «طالبان» را هنوز هم یک گروه تروریستی می‌داند و حادثه قتل دیپلمات‌های ایرانی توسط طالبان را در مزارشریف هرگز فراموش نخواهد کرد.

مصاحبه آقای وزیر خارجه ایران سر و صداهایی را به پا کرد؛ طالبان آرام ننشست و به گفته‌های ظریف پاسخ نسبتاً تندی را ارایه نمود. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخن‌گوی طالبان اظهارات آقای وزیر خارجه ایران را بی‌اساس خواند و آن را مداخله در اُمور داخلی افغانستان پنداشت. طالبان گفت: «هم‌چو اظهارات غیر‌مسئولانه وزیر خارجه ایران به دور از واقعیت است و باعث زیان در روابط بین دو کشور دوست و همسایه است. سخنان وزیر خارجه ایران مبنی بر ناآگاهی وی بوده. از مسئولین ایرانی خواستاریم تا با چنین اظهارات غیر‌مسئولانه خود احساسات افغان‌ها را خدشه‌دار نکنند. ما توقع چنین گفته‌ها را از ایران نداریم و آن‌ها باید کاری نکنند تا ما هم به واکنش مجبور شویم.»

مقامات طالبان چندین‌بار در ایران با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌گوهایی داشته‌اند. دولت افغانستان به شیوه غیر‌مستقیم به سفرهای طالبان به ایران و دیدارهای دو طرف انتقاد کرده است طوری‌که صدیق صدیقی، سخن‌گوی رئیس جمهور حدود دو سال قبل در توییتی نوشت: «طالبان یک خطر جدی برای امنیت منطقه و جهان است. میزبانی از این گروه خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها‌ست، به ویژه برای حکومت افغانستان که همیشه خواهان روابط حسنه با همسایه‌ها است.»

 حدود دو‌هفته از دور دوم مذاکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان می‌گذرد اما این روند بسیار به کندی پیش می‌رود که به نظر می‌رسد هر دو گروه مذاکره‌کننده منتظرند تا ببینند که سیاست جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در رابطه با افغانستان چگونه است.

طالبان بعد از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا خشونت‌ها را در «افغانستان» پایان نه بل افزایش داده است. این گروه با حملات انتحار و انفجار و نا‌امن‌ساختن مناطق و هم‌چنین سفر به کشور‌های مختلف از جمله «ایران» و «پاکستان» می‌خواهد که از مذاکرات صلح به نفع خود امتیاز گرفته و از جانب دیگر کشورهای ایران و پاکستان خواهان‌ آن است تا طالبان را به‌عنوان یک قدرت سیاسی و پیروز جنگ فعلی در افغانستان جلوه دهند. در حالی‌که هم پاکستان و هم ایران به حمایت مالی و نظامی طالبان متهم هستند.

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.