خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

سفر هیئت طالبان به تهران؛ در باره صلح افغانستان گفت‌وگو می‌شود

ملا عبدالغنى برادر، مسئول دفتر سياسى طالبان در قطر در راس هیئت این گروه صبح روز سه‌شنبه ۲۶ جنوری (هفتم دلو) وارد تهران شده و قرار است با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ توییترش نگاشته که این سفر به دعوت رسمی حکومت ایران صورت گرفته است.

آقای نعیم افزود که این هیئت قرار است در باره وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان و وضعیت مهاجران افغان در ایران با مقام‌های آن کشور صحبت کند.

وزارت خارجۀ ایران نیز گفته است که سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران به دعوت رسمی این کشور صورت گرفته و آنان صبح روز سه‌شنبه وارد تهران شده‌اند.

به نقل از صدای امریکا، این وزارت با نشر خبرنامه‌ای گفته است که قرار است این هیئت سیاسی طالبان در باره صلح افغانستان با وزیر خارجۀ ایران و نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کند.

در بیش یک سال گذشته، این سومین سفر هیئت طالبان به تهران و دیدار با مقام‌های ایرانی در پیوند به صلح افغانستان است.

چندی پیش جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود که هنوز هم گروه طالبان بر اساس قوانین ایران گروه “تروریستی” پنداشته می‌شود.

به نقل از تسنیم، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در باره این سفر گفته است که: هیئت طالبان در باره روند صلح افغانستان در تهران تبادل نظر می‌کند.

وی اظهار داشت که هیئت طالبان در مدت حضور در تهران با وزیر خارجه و برخی مقامات دیگر درباره روند صلح افغانستان تبادل نظر خواهد کرد.

خطیب‌زاده همچنین اظهار داشت: هیئت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران دیدارهایی را با مقامات مسئول کشورمان از جمله وزیر محترم امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان خواهد داشت.

ملابرادر در رأس هیئت دفتر سیاسی طالبان در حالی وارد تهران شده است که 14 روز از توقف دور دوم مذاکرات دولت افغانستان با این گروه می‌گذرد.

وزارت خارجه افغانستان نیز در باره این سفر گفته است که: سفر هیئت طالبان به تهران با آگاهی کابل بوده است.

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به حضور هئیت طالبان در تهران اعلام کرد که این سفر با آگاهی کابل بوده و ایران به دنبال این اطمینان است که افغانستان دیگر به پایگاه امن تروریسم تبدیل نشود.

وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سفر هیئت طالبان مطلع بودیم و ایران در این باره نظریات کابل را نیز دریافت کرده بود.

این بیانیه افزود که «هدف از سفر هیئت طالبان به تهران این است که جمهوری اسلامی ایران افزون بر شرح دیدگاه‌های خود، طالبان را در مورد موجودیت اجماع منطقه‌‌یی در خصوص تأمین آتش‌بس فوری، دستیابی به یک توافق جامع صلح در چهارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد».

در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است: «ایران همچنان می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستانِ پسامنازعه بار دیگر به‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچنین مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی باقی خواهد ماند».

وزارت خارجه افغانستان اظهار داشت: ما امیدواریم طالبان به خواست برحق مردم افغانستان برای قطع خونریزی و تأمین صلح پایدار تن دهد و به تقاضای مکرر کشورهای منطقه و جهان برای تأمین‌آتش‌بس و رسیدن به توافق جامع صلح از طریق گفت‌وگوهای معنادار و صادقانه، احترام گذارد.

دیدار هیئت طالبان با مقام‌های ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که هیئت آن گروه در دوحه سرگرم مذاکرات صلح با نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان‌اند، اما با وصف سپری‌شدن حدود سه هفته از آغاز دور دوم مذاکرات، تا کنون دو طرف نتوانسته‌اند موفق به تهیه و ترتیب اجندای مذاکرات صلح شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق