خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

بى‌تفاوتى مسئولان حکومت در جلوگيرى از افزايش قيمت مواد اوليه و نفتى نگران کننده است

يافته‌هاى پژواک نشان مى‌دهد که به دنبال آتش‌سوزى درگمرک اسلام قلعه و اعتصاب کارى اتحاديه‌هاى ترانسپورتى، قيمت مواد اوليۀ خوراکى در شهرکابل، نسبت به ده روز قبل بيش از سه درصد و قيمت مواد نفتى، ده در صد افزايش پيدا کرده است.

افزايش قيمت‌ها شکايات شهروندان را برانگيخته است، آنان از حکومت مى‌خواهند تا جلو افزايش قيمت‌ها گرفته شود؛ اما مسئولان حکومتى، افزايش قيمت را اقدام خودسرانه از سوى تجار و دکانداران عنوان کرده و مى‌گويند که اقدام به جلوگيرى از آن خواهند کرد.

قيمت مواد نفتى ده درصد افزايش يافته است.

به اساس معلومات يک تن از کارکنان تانک تيل هاشمی در چهارراهى تایمنی شهرکابل، دیروز نسبت به ده روز قبل (١٨ دلو)، قيمت يک ليتر ديزل از ٤٥ به ٤٦ افغانى  و يک ليتر تيل پترول از  ٤٠ به ٤٣ افغانى افزايش يافته است.

درعين حال، محمد شریف از گاز فروشان در ساحۀ کلوله پشتۀ شهرکابل دیروز به آژانس خبری پژواک گفت که چون شنبۀ گذشته،  قيمت يک کيلو گاز مايع از ۵۵ به ٦٥ افغانی بيشتر شده است.

هردو منبع يادشده مى‌گويند که حريق‌شدن مواد سوخت در گمرک اسلام قلعه و کاهش واردات تيل، باعث افزايش قيمت آن در بازارهاى کشور به شمول شهر کابل شده است.

در آتش‌سوزى که دو روز قبل، در گمرک اسلام قلعه در هرات صورت گرفت، حدود ٤٠٠ موتر اموال تجار شامل مواد غذايى، نفتى وغيره حريق شد که در نتيجۀ آن، بيش از يک صدميليون دالر امريکايى به تاجران خساره وارد گرديده است.

گفته مى‌شود که ٦٠ درصد موترهاى حريق‌شده را مواد نفتى تشکيل مى‌داد.

قيمت مواد اوليه خوراکى 3.5 درصد افزايش يافته است.

محمد اميد حسين از عمده فروشان مواد خوراکه در بازار مندوى شهر کابل، دیروز گفت که نسبت به ١٨ دلو، قیمت فروش عمدۀ ٤٩ کيلوگرام آرد قزاقی از ١٦٥٠ به ١٧٦٠افغانى، ١٦ لیتر روغن مالیزیایی از ١٥٠٠ به ١٥٦٠ افغانى، ٤٩ کيلوگرام بورۀ هندی از ٢٢٥٠ به ٢٢٧٠ افغانى افزايش پيدا کرده است.

حسين افزود که مسدود‌بودن راه‌هاى مواصلاتى، حريق‌شدن مواد خوراکى در گمرک اسلام قلعه و اعتصاب کارى سکتور ترانسپورتى، باعث شده است که قيمت اين مواد افزايش پيدا کند.

به اساس گزارش‌ها، رانندگان وسایط باربری و شرکت‌های ترانسپورتی، از ۲۰ روز به این طرف در سرتاسر کشور در اعتراض به اخاذی‌های غیرقانونی در شاهراه‌های عمومی، دست به اعتصاب کاری زده‌اند و از حکومت می‌خواهند که به خواست‌های آنان رسیدگی نماید.

در همین حال، طلا محمد اتمانزی، رئیس شورای انسجام، اتحادیه‌های ترانسپورتی و بارچالانی، در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که آنها تا زمانی به اعتصاب کاری‌شان ادامه می‌دهند که جلو اخاذی‌های غیرقانونی از وسایط باربری در شاهراه گرفته شود.

افزايش قيمت‌ها شکايات شهروندان را بر انگيخته است.

شمارى از شهروندان کابل، از افزايش قيمت‌هاى مواد يادشده نگران اند و از حکومت مى‌خواهند که از افزايش قيمت‌هاى مواد اوليۀ خوراکى و نفتى جلوگيرى کند.

صالحه باشندۀ حصۀ اول خيرخانه شهر کابل به پژواک گفت: «يکى دو هفته شد که قيمت مواد خوراکى و نفتى بلند شده مي‌رود و کسى نيست که کنترول کند، اکثر مردم اقتصادشان خراب است و بلندرفتن قيمت‌ها بر زندگى‌شان تاثير بد مى‌گذارد.»

همچنان جاويد احمد باشندۀ کلوله پشته شهر کابل در زمينه گفت: «همى که موترهاى حامل مواد تجارتى در اسلام قلعه سوخت، صبحش قيمت‌ها بلند رفت، ظلم است که بر مردم روا مى‌دارند، نبايد قيمت‌ها اينقدر بلند برود.»

هر دو منبع از حکومت خواستند که جلو افزايش قيمت‌ها به خصوص قيمت مواد خوراکى را بگيرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق