خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

طرح حکومت موقت؛ نسخه بی‌بدیل صلح

از شروع گفت‌وگوهای صلح به این طرف بسیاری از سیاسیون و کارشناسان افغانستان حکومت موقت را یگانه نسخه رسیدن به صلح مطرح کرده‌اند.

این نسخه می‌گوید که برای اینکه طرف‌های درگیر از جنگ دست بردارند و نقشه راه آینده را برای افغانستان ترسیم کنند؛ نیاز است که حکومت گذار یا موقت به میان بیاید. چنین نظری می‌گوید که توافق بر سر حکومت گذار خود به خود افغانستان را به طرف یک آتش‌بس می‌کشاند.

این نسخه بیان می‌کند که اگر طرف‌ها بر سر حکومت گذار یا موقت توافق کنند؛ دیگر دلیلی برای ادامه جنگ‌ها پیدا نمی‌شود؛ بنابراین در حکومت موقت با یک آتش‌بس سراسری همه جمع می‌شوند برای آینده افغانستان تصمیم مبتنی بر عقل و از راه نرم می‌گیرند.

در نخست این طرح در داخل افغانستان مطرح شد و با مخالفت‌های نیز مواجه شد اما با گذشت هر روز از گفت‌وگوهای صلح و تشدید خشونت‌ها این طرح برجسته‌تر شد و اکنون حمایت برخی از کشورها را نیز با خود دارد.

روسیه با حمایت از این طرح چند روز پیش اظهار داشت که حکومت موقت یگانه راه‌حل سیاسی افغانستان برای رسیدن به صلح است. اخیراً ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان، در گفت‌وگو با آژانس خبری اسپوتنیک، در پاسخ به سوالی که به باور مسکو، بلاخره باید یک دولت انتقالی – ائتلافی بیاید گفت: این یک مدل کلاسیک برای پایان‌دادن به جنگ‌های داخلی است. در مرحله اول، یک دولت ائتلافی مورد نیاز است، که توانایی و قدرت کنترل هر دو طرف را داشته و یکدیگر را مهار کند. پس از این یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

هرچند حکومت افغانستان اظهارات نماینده روسیه درباره دولت انتقالی – ائتلافی را با خواست مردم در تناقض خواند اما طرحی بدیلی که به گفتۀ حکومت با خواست مردم هم‌سو باشد نیز تا هنوز ارایه نشده است.

وزارت خارجه افغانستان سخنان ضمیر کابلوف را نادرست خوانده و گفته که برخی اظهارات او “با واقعیت‌‌های کنونی افغانستان همخوانی نداشته و در بسا موارد در تناقص با اعلامیه‌های رسمی کشور دوست و همکار روسیه قرار دارد.”

این مسایل در باره رسیدن افغانستان به صلح در حالی است که حکومت افغانستان یگانه راه رسیدن به صلح را در برقراری آتش‌بس می‌داند و این موضوع در حالی است که با توافق بر سر حکومت موقت، آتش‌بس خود به خود به میان می‌آید.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق