خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

نادری: همه اصول قانون‌ اساسی به‌جز انتخابات و ارزش‌ها قابل تعدیل است

نادر نادری عضو هیات گفتگوکننده دولت در قطر می‌گوید که به جز ارزش‌های مردم و انتخابات، دیگر اصول و مفاد قانون اساسی، قابل مذاکره و تعدیل است.

خبرگزاری صدای افغان، آقای نادری دیروز یک‌شنبه، 17 حوت در یک نشست خبری با تأکید بر این‌که چند مجلس طولانی‌ وجود داشته و دلیل این‌که برخی از اعضای هیأت گفتگوکننده اینجا هستند، این است که بحث‌ها به گونه‌معنادار آغاز نشده‌، گفت: «موقف ما این است که به جز از دو اصل در قانون اساسی که ارزش‌های مردم و انتخابات است، سایر موارد می‌تواند تعدیل شود.»

او گفت که تاکنون گفتگویی جدی و معنادار میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در زمینه صلح در دوحه آغاز نشده‌است. او طالبان را متهم به وقت‌کشی و خریدن زمان می‌کند. آقای نادری افزود: «در سه ماه اول، گفتگوهای فشرده‌ای انجام شد؛ اما بخش عمده‌آن مسایل ارزشی ما بود. در سه ماه بعدی که از ۵ جنوری آغاز شد و تا اکنون ادامه دارد، بحث جدی‌ای انجام نشد و طرف مقابل بیش‌تر در تلاش وقت‌کشی و خریدن زمان بود.»

این عضو هیأت مذاکره‌‌کننده دولت گفت که روند صلح نیاز به صبر و دقت دارد و مساله ارزش‌های 19 ساله و رسیدگی به قربانیان جنگ و التیام جامعه و همچنین بحث عدالت نیازمند دقت بیش‌تر است. به گفته او، با سرعت و بی‌دقتی نمی‌توان صلح پایدار را تامین کرد و با تاخیر نیز نمی‌توان از خون‌ریزی در کشور جلوگیری کرد.

این در حالی است که پیش از این، اشرف‌‌غنی رییس جمهوری و دیگر مقام‌های دولت بارها اعلام کرده‌اند که قانون اساسی و دستاوردهای ۱۹ ساله غیر قابل مذاکره است. آقای غنی روز شنبه در مراسم افتتاح سومین سال از دوره هفدهم شورای ملی هم گفت که اصل انتخابات بر اساس قانون اساسی، غیر قابل معامله است. او تأکید کرد که آماده مذاکره درباره برگزاری انتخابات شفاف و تعیین زمان آن است.

کارشناسان می گویند که موضع‌گیری های تازه مقام‌های دولت افغانستان نشانگر انعطاف و عقب‌نشینی است و احتمالا آنها در پی سفر اخیر خلیلزاد به منطقه به این نتیجه رسیده اند که بخشی از مواضع خود درباره صلح با طالبان را باید تعدیل کنند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق