خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

کرزی: طرح تازه امریکا بهترین فرصت برای تسریع روند صلح است

گزارش از بسینا میدانوال

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان‌، از طرح تازه ایالات متحده امریکا برای تسریع روند صلح افغانستان حمایت کرد. او این طرح را بهترین چانس برای تسریع روند صلح عنوان کرده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که بعد از دهه‌ها جنگ و خشونت خود افغان‌ها نیز «برای صلح عجله دارند» و مشتاق‌اند که مردم‌شان را التیام بدهند.

پس از ناامید‌شدن واشنگتن از افزایش خشونت‌ها و روند کند گفت‌وگوهای صلح در قطر، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان پیش‌نویس طرح تازه‌ای را برای طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان ارایه کرد.

کرزی که یکی از بازیگران اصلی در مذاکرات پیش‌رو محسوب می‌شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که طرح صلح پیشنهادی ایالات متحده شامل مفاد مهمی است که می‌تواند با تجدید نظر برخی نکات توسط هر دو طرف، به ایجاد صلح در افغانستان کمک کند.

مخالفت حکومت با طرح تازه امریکا

علی رغم ارزیابی خوشبینانه حامد کرزی این طرح می‌تواند مخالفت‌هایی را در داخل دولت افغانستان و همچنین میان اعضای طالبان به دنبال داشته باشد. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با دیدگاه حکومت موقت به عنوان بخشی از دوره گذار مخالف بوده و این اقدام را تلاشی برای کاهش قدرت خود می‌داند.

برخی از موضع‌گیرهای طالبان در رابطه با نقش عمومی زنان و تقاضاها برای ایجاد نظامی اسلامی، ممکن برخلاف مسایل مطرح شده از سوی ایالات متحده امریکا باشد.

کرزی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ رئیس دولت افغانستان بود، نقش رسمی در مذاکرات صلح ندارد، اما به عنوان بازیگر مهم تلقی می‌شود. زلمی خلیل‌زاد به گونه مرتب با او مشورت می‌کند و همچنین در کشاندن مخالفان سیاسی روی میز نقش اساسی داشته است. کرزی در این گفت‌وگو بیان کرده که طرح ایالات متحده امریکا می‌تواند مردم خسته از جنگ افغانستان را به طرف انتخابات و حفاظت از حقوق زنان و اقلیت‌ها ببرد و راهی را برای انجام اصلاحات در قانون اساسی و تشکیل اداره موقت پیشنهاد می‌کند.

تلاش امریکا برای تسریع روند مذاکرات

ایالات متحده امریکا سعی دارد تا روند گفت‌وگوهای صلح را سریع‌تر کند. انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در نامه‌ای به حمایت از طرح تازه این کشور، از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که فوراً راه پایان صلح‌آمیز جنگ را پیدا کنند؛ جنگی که ۲۰ سال طول کشیده و حدود یک تریلیون دالر برای واشنگتن هزینه داشته است.

کرزی تاکید کرده که افغان‌ها خود «برای صلح عجله دارند. صلح یک آرزوی عمیق و کاملاً مطلوب افغان‌ها است.» او افزود: «شما نمی‌توانید تصور کنید که چقدر عجله داریم تا به صلحی برای خود و جوانان خود دست یابیم.»

سفرتازه خلیل‌زاد به افغانستان و نگرانی زنان در خصوص روند صلح

وی ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد ایالات متحده بتواند برای دو طرف در زمینه تامین صلح شاید حتی قبل از اول ماه می – تاریخ تعیین‌شده برای خروج نیروهای امریکایی در توافقنامه ایالات متحده و طالبان – به عنوان یک عامل سرعت‌دهنده عمل کند.

کرزی در مورد علت خوش بینی‌اش توضیح بیشتری نداد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد مذاکرات در قطر با ناامیدی متوقف شده و مذاکره کنندگان هنوز در مورد دستور کار بحث می‌کنند.

این درحالی است که ایالات متحده امریکا هنوز در حال بررسی توافق‌نامه صلح دولت پیشین این کشور با طالبان است. وزیر خارجه امریکا در نامه‌اش به رئیس جمهور غنی گفته که گزینه خروج نیروها به تاریخ اول ماه می روی میز است.

هشدار کرزی از خروج زودهنگام

به نقل از دویچه‌وله، اما حامد کرزی هشدار داده که مخالف خروج نیروهای امریکایی در اول ماه می امسال است و این کار به عقیده او باعث هرج و مرج خواهد شد. او خواستار خروج مسئولانه شده است: « بسیار مهم است برای ایالات متحده و متحدان‌اش و کسانی که در ۲۰ سال گذشته در جنگ افغانستان دخیل بوده‌اند که مسئول باشند و کارهایی را انجام بدهند که که صلح پایدار را تامین کند.» رئیس جمهور سابق افغانستان علاوه کرده است: «بنابرین خروج و یا ماندن مسئولانه در افغانستان صلح‌آمیز مسایلی‌اند که باید به دقت بررسی شوند.»

طالبان تاهنوز مسئله حضور نیروهای امریکایی بعد از اول ماه می را رد کرده‌اند. اما حامد کرزی گفت که آنها ممکن است متقاعد شوند که حضور تغییر یافته ایالات متحده در افغانستان صلح‌آمیز را بپذیرند.

کرزی می‌گوید که شورای عالی مصالحه ملی که وی نیز عضو آن است روز یکشنبه تشکیل جلسه داده و طرح تازه ایالات متحده امریکا را مورد بررسی قرار خواهد داد و اصلاحات پیشنهادی را در روزهای آینده ارایه خواهد کرد.

هرچند هنوز غنی به مستقیماً در مورد طرح تازه امریکا برای تشکیل دولت انتقالی صلح چیزی نگفته است، اما امرالله صالح معاون نخست وی اخیرا این طرح را «ننگ» توصیف کرده و بر انتقال قدرت از راه انتخابات تاکید نمود.

کرزی به اسوشیتدپرس ابراز کرده که اگر حکومت غنی بتواند گروه‌های درگیر را کنارهم بیاورد «ما از آن حمایت می‌کنیم»، اما او تاکید کرده که حکومت این کار را نتوانسته است. کرزی از حفظ قدرت به بهای قربانی فرصت صلح هشدار داده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار است دو نشست مهم در مورد سرنوشت جنگ و صلح افغانستان در مسکو و استانبول برگزار شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق