خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

معاون پیشین یونما؛تا زمانی‌که پاکستان جنگ پنهان نیابتی‌اش را پایان ندهد صلح در افغانستان نمی‌آید

کرستین الکساندر، سفیر پیشین کانادا و معاون پیشین یونما در کابل هشدار می‌دهد تا زمانی که پاکستان جنگ نیابتی پنهانش را در برابر افغانستان پایان ندهد، در کشور صلح نخواهد آمد.

این مقام  پیشین کانادایی تاکید می‌کند که شورشیان طالب از سوی ارتش یک کشور همسایه یعنی پاکستان و سازمان استخباراتی آن کشور «آی‌اس‌آی» پشتیبانی می‌شوند.

آقای الکساندر در یک گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفته است که شورشیان طالب از سوی “آی اس آی” تجهیز می‌شوند و برای جنگ به افغانستان فرستاده می‌شوند.

او در مورد صلح افغانستان گفت: “امریکا در نخست افغان‌ها را وادار ساخت که با نمایند‌گان طالبان بر میز گفت‌وگو بنشینند؛ طالبانی که به نماینده‌گی از افغان‌ها و حتا به نمایندگی از خودشان سخن نمی‌گویند. طالبانی که همچون رهبران یک نیروی نظامی برگزیده شده‌اند که به جز آوردن خشونت به افغانستان هدف دیگری ندارد. گروهی که از سوی ارتش یک کشور همسایه یعنی پاکستان و آی اس آی حمایت، تمویل، آموزش و بسیج و فرستاده می‌شود.”

این دیپلومات کانادایی هشدار می‌دهد تا  هنگامی که پاکستان جنگ نیابتی پنهان و مداخله نظامی‌اش را در افغانستان پایان ندهد در افغانستان صلح نخواهد آمد.

او افزود: “فکر می‌کنم که ایالات متحده باید بر این مسئله تمرکز کند. از دید من اگر جامعه جهانی موضوع رفتار غیرقانونی پاکستان را آشکار بسازد، تغییراتی خواهند آمد.”

به نقل از جمهور، این در حالی است که نزدیک به دو هفته پیش محمد عمر داوودزی نمایندۀ ویژۀ رئیس‌جمهور در امور پاکستان نیز به اسلام آباد رفته بود و طرح حکومت افغانستان را در بارۀ صلح با حکومت این کشور در میان گذاشته بود.

همزمان با این، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به دعوت سناتور سراج الحق رهبر جماعت اسلامی پاکستان، به این کشور رفته‌ و قرار بود روز شنبه در میان شماری از هواداران این حزب در لاهور سخنرانی کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق