خبرهای مرتبط

جمع

زلنسکی: سرنوشت اوکراین مانند افغانستان نخواهد شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به دنبال تصویب کمک‌ها...

پر لویو لارو د ټرافیکي پېښو د مخنیوي طرحه جوړه شوه

د ټرافیکو عمومي ریاست په هېواد کې له ټرافیکي...

معلولان و خانواده‌های شهدا در کابل بار دیگر خواهان پرداخت حقوق‌شان شدند

شماری از معلولان و خانواده‌های شهدا در پایتخت بار...

غنی در نشست استانبول با رد طرح امریکا پیشنهاد انتخابات زودهنگام خواهد داد

منبعی از ارگ ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی تایید کرده که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در نشست صلح ترکیه، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام طی شش ماه آینده را ارایه خواهد کرد.

این منبع افزوده که ریاست‌جمهوری افغانستان روی بسته پیشنهادی دولت برای نشست ترکیه که در ماه آینده برگزار می‌شود کار می‌کند که برگزار انتخابات زودهنگام بخشی از آن است.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو مقام ارشد نوشته است که این برنامه آقای غنی در برابر پیشنهاد امریکا به خاطر حل بحران سیاسی این کشور و به عنوان بخشی از برنامه صلح با طالبان در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد دولت امریکا از جمله برگزاری نشست‌های مسکو و استانبول برای تصمیم‌گیری درباره ساختار سیاسی افغانستان، روند صلح با طالبان و توافق دولت و چهره‌های سیاسی افغانستان با طالبان درباره آینده سیاسی و ایجاد “دولت انتقالی صلح” است که به گفته این مقام‌ها آقای غنی آن را رد کرده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در افغانستان گفته است تا این گروه موضوع نشست ترکیه را زیر بررسی قرار دارد.

آقای نعیم افزوده: “هرگاه در رابطه به این موضوع تصمیم گرفته شود، بعدا دیگر موضوعات بحث می‌شود.”

این مقام‌ها گفته‌اند که آقای غنی ماه آینده پیشنهاد خود را در یک گردهمایی بین المللی در ترکیه که به خاطر صلح افغانستان برگزار می‌شود، ارایه خواهد کرد و رد پیشنهاد واشنگتن برای ایجاد دولت موقت را مطرح خواهد کرد.

بنا به توافقنامه‌ای که امریکا در فبروری ۲۰۲۰ در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با گروه طالبان امضا کرد، نیروهای امریکایی باید افغانستان را تا کمتر از یک و نیم ماه دیگر ترک کنند.

اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا گفته است که خروج کامل نیروهای کشورش از افغانستان در ضرب الاجل تعیین‌شده، در اول مه سال جاری “خیلی سخت” خواهد بود.

در همین حال زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در امور صلح افغانستان اخیرا در سفری به افغانستان طرح دولت امریکا برای حل بحران سیاسی افغانستان را به دولت این کشور پیشکش کرد.

دولت افغانستان تاکنون به صورت صریح از این طرح استقبال نکرده است. اما معاون اول رئیس‌جمهوری مخالفت شدید خود را ابراز کرد و گفت هرگز آن را امضا نخواهد کرد.

در پی آن، نامه‌ای از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در رسانه‌ها افشا شد که در آن با لحنی شدید درباره وضعیت افغانستان هشدار داده شده بود و بر تسریع روند صلح تاکید داشت.

نظر به پیشنهاد امریکا در ۲۸ حوت هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان همراه با نمایندگان چهار کشور امریکا، روسیه، چین و پاکستان در نشست یک روزه در مسکو روند صلح افغانستان را بررسی کردند.

همچنین قرار است در ماه آینده نشستی به زودی در استانبول ترکیه برگزار شود. گفته می‌شود در نشست استانبول نقشه‌راه آینده سیاسی افغانستان تعیین خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق