خبرهای مرتبط

جمع

مجاهد: پاکستان با اتهام بر افغانستان از تامین امنیت در این کشور فرار می‌کنند

حکومت سرپرست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات پاکستانی...

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

شورای مصالحه: به اختلاف با ارگ توجهی نداریم/ حرف نهایی را شورای مصالحه در ترکیه می‌زند

مشاور ارشد شورای عالی مصالحه افغانستان اظهار داشت که اولویت این شورا موضوع صلح است بنابراین به اختلافات با ارگ توجهی نمی‌کنیم و در نشست ترکیه نیز حرف نهایی را شورای مصالحه می‌زند.

«مجیب الرحمان رحیمی» مشاور ارشد شورای عالی مصالحه افغانستان با اشاره به کار درباره طرح صلح امریکا گفت که طرح نهایی را به نشست صلح ترکیه ارائه خواهیم کرد و بر اساس توافق گذشته، کمیته رهبری شورای عالی مصالحه حرف نهایی را می‌زند.

وی با اشاره به توافق اشرف غنی و عبدالله اظهار داشت که بخش‌هایی از این توافقنامه توسط دولت افغانستان نقض شده است. در شرایط کنونی نیز اولویت شورای مصالحه‌ گفت‌وگوهای صلح است و انرژی بیشتر روی این قضیه صرف می‌شود و به موارد اختلافی دولت داری توجه نشده است.

رحیمی در گفت‌وگو با روزنامه صبح کابل درباره نقشه راه صلح افغانستان گفته است که تلاش ما این است که نقشه‌ صلح فراتر از حکومت و شورای عالی مصالحه یعنی نظام افغانستان ارایه شود.

اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد اما در ترکیب کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌، معاونان ریاست جمهوری، رهبران سیاسی – جهادی، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، محمد یونس قانونی، عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق، کریم خلیلی، عطا محمد نور و شمار دیگر حضور دارند.

همچنین درباره صلح تصمیم جمعی گرفته می‌شود و تلاش‌هایی جریان دارد که صلاح‌الدین ربانی و گلبدین حکمتیار نیز وارد این کمیته شوند بنابراین نقشه راه‌ در دست هیچ گروه و طرف خاصی قرار ندارد و اگر کسی تلاش کند تا در این روند یک‌طرفه عمل کند، بدون شک به موفقیت گفت‌وگوها کمک نمی‌کند و به صلاح افغانستان نیست.

بر اساس گفته‌های وزارت دولت در امور صلح افغانستان روز شنبه (14 حمل) نتایج بررسی طرح صلح امریکا به کمیته 15 نفری شورای عالی مصالحه این کشور ارایه شده است.

نشست صلح ترکیه قرار است تا 15 اپریل سال جاری میلادی در استانبول برگزار شود اما گزارش‌های از احتمال تعویق آن تا پس از ماه رمضان به رسانه‌ها مخابره شده بود.

پیش از این، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در دومین نشست کمیته رهبری این شورا و در حالی که گزارش‌هایی درباره اختلافات این شورا با ریاست جمهوری درباره صلح شنیده می‌شد، تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده به شورا گزارش‌ده و پاسخگو است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق