خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

افغانستان در چه وضعیتی است؟

متوقف‌شدن گفت‌وگوهای صلح در دوحه، نشست استانبول، مخالفت طالبان با حضور در نشست استانبول و به تعویق‌افتیدن خروج نیروهای خارجی تا ماه سپتامبر از مسایل بسیار داغ اکنون افغانستان است. خروج بی‌قید و شرط خارجی‌ها از افغانستان نگرانی‌ها را هم در حکومت و در میان مردم افزایش داده است. روند بسیار گنگ گفت‌وگوهای صلح، داغ‌شدن میدان‌های جنگ و ختم مهلت ماندن نیروهای خارجی تا 13 روز دیگر و اینکه طالبان در باره تمدید حضور این نیروها در افغانستان چه تصمیم می‌گیرند؛ بیش از پیش روند صلح را در ابهام فرو برده است. مقام‌های افغان می‌گویند، بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور به تهدید دهشت افگنان رو‌به‌رو بوده که از فرامرزها محسوس خواهد بود.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، آن‌ها گفت‌وگوها را با امریکا و ناتو بر سر این تهدیدها و سایر مسایل نامشخص دیگر، آغاز خواهند کرد.

او که در یک بحث آنلاین تحت عنوان «ریزینا دیالوگ» با وزرای خارجه ایران و هند یکجا صحبت می‌کرد، همچنان گفت که یک سلسله سؤال‌ها مشمول موجودیت دهشت افگنان جهانی هنوز بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.

به نقل از آزادی، او افزوده است: “ما در وضعیت نامعلوم قرار داریم. بسیاری مسایل نامشخص اند. جزئیات مسایل در نتیجهٔ مذاکراتی معلوم می‌شود که ما با ایالات متحده و ناتو خواهیم داشت. اینکه ما برای یک انتقال سهولت‌ها ایجاد کنیم، باید مشخص شود که از نیروهای امنیتی و دفاعی چگونه حمایت می‌شود؟ روند انتقال چگونه صورت می‌گیرد؟ و بعدی آن روابط، چگونه خواهد بود؟”

در این حال، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه در جریان صحبت با وزیر خارجه اسپانیا هم گفت که با امریکا داخل یک فصل جدید روابط شده.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای از محمد اشرف غنی رئیس جمهور نقل قول کرده است.

رئیس جمهور غنی گفته که آن‌ها در حال حاضر با امریکا و ناتو بر سر جدول زمانی خروج نیروها و اینکه کدام تأسیسات و وسایل را به نیروهای افغان باقی می‌مانند، داخل گفت‌وگو می‌شوند.

رئیس جمهور غنی همچنان گفت که نتایج خروج نیروهای امریکایی باید سنجیده شود.

به گفتهٔ او، کشورهای همسایه به ویژه پاکستان هم باید در باره فیصله‌هایش دقیق باشد.

در این میان، اس جی شنکر وزیر خارجه هند در نشست آنلاین ریزینا دیالوگ که به ابتکار کشورش برگزار شده بود، بدون اینکه از کدام کشوری نام بگیرد، گفت که همسایه‌های افغانستان با این کشور صادق نیستند.

او افزود: “با تأسف که همسایه‌های افغانستان در بسیاری موارد نقش منفی بازی کرده اند. افغانستان به صلح داخلی و بیرونی نیاز دارد. یکی صلح در میان خود و دیگری صلح با همسایه‌ها. تا افغانستان را بگذارند و به افغان‌ها اجازه دهند که بر منافع خود کار کنند.”

از پاکستان و ایران به مثابه همسایه‌های افغانستان انتقاد می‌شود که از طالبان حمایت می‌کنند. اما هر دو کشور گفته که برای برقراری صلح در افغانستان، آمادهٔ هر گونه کمک‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق