خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

هزینه‌های جنگ امریکا در افغانستان؛ بیش از 241 هزار غیر نظامی کشته و 2.26 تریلیون دالر مصرف

مرکز مطالعاتی «واتسون» اعلام کرده است که از زمان حمله امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار نفر بر اثر این جنگ جان خود را از دست داد‌ند و 2.26 تریلیون دالر نیز برای امریکا هزینه داشته است.

بر اساس گزارش این مرکز از زمان حمله امریکا به افغانستان در اکتبر سال 2001 تا اپریل سال 2021 میلادی 241 هزار و 50 نفر در نتیجه مستقیم جنگ امریکا کشته شدند.

در این گزارش هزینه جنگ امریکا برای افغانستان را در دو دهه اخیر 2.26 تریلیون دالر برآورد کرده است. قابل یادآوری است که این مبلغ بودجه‌هایی که دولت واشنگتن باید برای نگهداری از کهنه‌سربازان امریکایی و سود پول‌های وام گرفته‌شده برای تأمین مالی جنگ را شامل نمی‌شود.

مرکز مطالعاتی واتسون همچنین تاکید کرده است که آمار 241 هزار و 50 کشته مربوط به کشته‌های مستقیم حمله امریکا و جنگ در افغانستان و پاکستان است و شامل تلفات بر اثر بیماری، عدم دسترسی به مواد خوراکی، آب، زیرساخت‌ها و دیگر پیامدهای غیرمستقیم جنگ نمی‌شود.

گزارش می‌افزاید که در دو دهه اخیر، در نتیجه حمله امریکا به افغانستان بیش از 47 هزار غیرنظامی افغان، 72 خبرنگار و اصحاب رسانه و 444 امدادرسان نیز کشته شدند.

نگاهی به تلفات نظامیان خارجی در آستانه خروج از افغانستان

از سوی دیگر، براساس آمارهای رسمی منتشر‌شده از تلفات جنگی نظامیان خارجی در افغانستان، از سال 2001 تا سال 2020 میلادی 3 هزار و 596 نظامی خارجی بر اثر درگیری‌ها در افغانستان کشته شدند.

از این میان امریکا با 2 هزار و 452 و انگلیس با 455 نظامی کشته‌شده بیشترین تعداد تلفات جنگی را بین نیروهای خارجی در افغانستان دارند.

براساس آمارهای رسمی، از زمان حمله ائتلاف به رهبری امریکا به افغانستان تاکنون 530 نظامی امریکایی نیز بر اثر رویدادهایی که مربوط به درگیری نبود کشته شدند و مجموع زخمی‌های نیروهای امریکایی در افغانستان نیز 20 هزار و 663 اعلام شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق