خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

نشست استانبول در باره افغانستان بار دیگر به تعویق افتاد

روسیه: برگزاری نشست استانبول در شرایط کنونی افغانستان بی‌معنی است

اتحادیه اروپا: وضعیت پیش‌آمده در نتیجه‌دادن امتیازات بیش از حد به طالبان است

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی هابرترک گفت که این گفت‌وگوها به دلیل مسایلی در مقدمه‌چینی به عقب افتاده است.

اوغلو همچنین در توییتی نوشته است که: “ما با قطر، امریکا و سازمان ملل رایزنی کردیم. ما تصمیم گرفتیم که کنفرانس استانبول در باره فرآیند صلح افغانستان را به بعد از عید فطر موکول کنیم.”

وزیر خارجه ترکیه مشخص نکرد که آیا طالبان شرکت در آن را پذیرفته است یا مسئله دیگری است اما شبکه الجزیره به ‌نقل از منبعی در شورای مصالحه اعلام کرده که اجلاس استانبول به ‌سبب مخالفت طالبان با شرکت در آن به تعویق افتاده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا وضعیت پیش‌آمده را در نتیجه اعطای امتیازات بیش از حد به طالبان می‌دانند و می‌گویند که طالبان اراده واقعی برای صلح ندارد.

«رولاند کوبیا» فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان در واکنش به تعویق نشست استانبول گفت: متاسفم که تلاش‌های ترکیه، شرکایش و افغانستانی‌ها نتیجه‌ای نداشت، این نشانه دیگری است که طالبان اراده واقعی برای صلح ندارد.

وی افزود که عدم پذیرش طالبان برای حضور در این نشست «اهانت» دیگری به جامعه جهانی و «نتیجه امتیازات یکجانبه گذشته بدون التزام پاسخ متقابل است.»

این گفته‌های اظهارات نماینده اتحادیه اروپا به طالبان در حالی گفته می‌شود که قبل از این در اوایل هفته جاری «اندرس وون برندت» سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان به طالبان گفته بود که اگر این گروه می‌خواهد از کمک‌های جامعه جهانی برخوردار شود باید فرصت به وجود آمده برای صلح را جدی بگیرد و در نشست استانبول شرکت کند.

وی گفته بو که اگر طالبان می‌خواهد بخشی از دولت در افغانستان باشد و از کمک‌های توسعه‌یی و کمک‌های انسان دوستانه ما برخوردار شود، بهتر است که مذاکرات جدی را آغاز کنند.

با موکول‌شدن نشست استانبول به پس از عید فطر، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفت که طالبان، دولت و سیاسیون افغان هیچ اجماعی درباره نشست استانبول ندارند و در چنین شرایطی برگزاری این نشست بی‌معنی است.

«کابلوف» اظهارداشت که تعویق نشست استانبول قابل پیش‌بینی بود زیرا بر سر دستورکار این نشست توافقی وجود نداشت.

وی ادامه داد: زیرا همانطور که تاکنون می‌بینیم موضع طالبان و دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه و دیگر شخصیت‌های سیاسی این کشور با یکدیگر منطبق نبود.

نماینده ویژه پوتین برای افغانستان به «تاس» گفت: روسیه بطور رسمی برای شرکت در نشست صلح افغانستان در استانبول دعوت شده است.

در همین حال سازمان ملل نیز در باره تأخیر نشست استانبول گفته است که این نهاد در همکاری با دولت‌های ترکیه و قطر “قاطعانه” به تلاش‌های جدی‌شان برای دستیابی افغانستان به صلح ادامه خواهد داد.

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که با توجه به پیشرفت‌های اخیر و پس از رایزنی‌های همه جانبه با طرفین، توافق شده‌است که کنفرانس “به موعد بعدی، تا زمانیکه شرایط مطلوب برای پیشرفت معنی دار فراهم گردد، موکول گردد.”

برخی کارشناسان نیز پیش از این عدم تمایل طالبان و افزایش اختلافات داخلی در جبهه جمهوریت درباره طرح صلح شورای عالی مصالحه را از دلایل تعویق نشست استانبول اعلام کرده بودند.

پس از انتشار پیش‌نویس طرح صلحی که توسط شورای عالی مصالحه تدوین شد، این طرح مورد انتقاد ریاست جمهوری افغانستان و برخی احزاب برجسته این کشور قرار گرفت.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق