خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

خلیلزاد در قطر بار دیگر بر تسریع روند صلح و حمایت‌های امریکا از افغانستان تأکید کرد

«احتمال اندکی وجود دارد که گفت‌وگوها به یک آتش‌بس درازمدت و یا کاهش خشونت بینجامند»

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان بار دیگر به قطر سفر کرده و با هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دیدار کرده است. این تلاش‌ها در حالی است که رئیس استخبارات نظامی امریکا نسبت به برقراری آتش‌بس خوش‌بین نیست.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر طالبان در قطر و شماری از اعضای هیئت گفت‌وگو‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان دیدار کرده است.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امروز (جمعه، ۱۰ ثور) در توییتی نوشته است که آقای خلیلزاد پس از چاشت روز گذشته پنج‌شنبه نهم ثور، با ملابرادر دیدار کرده است.

به گفتۀ او، دو طرف در این دیدار در بارۀ اوضاع کنونی افغانستان، روند جاری صلح و موضوعات مربوط به این روند گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین حال هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح جمهوری اسلامی افغانستان نیز روز جمعه در توییتی نگاشته است که در دیدار اعضای این هیئت با خلیلزاد هر دو طرف در بارۀ روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

این هیئت افزوده که آقای خلیلزاد ضمن صحبت در بارۀ اقدامات ایالات متحده امریکا در راستای سرعت‌بخشیدن روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان، بار دیگر از تداوم حمایت‌های این کشور از دولت و ملت افغانستان اطمینان داده است.

هرچند قرار بود برای سرعت‌بخشیدن روند گفت‌وگوهای دوحه، به تاریخ ۲۴ اپریل یک نشست به میزبانی ترکیه، سازمان ملل متحد و قطر در استانبول برگزار شود، اما این نشست به علت شرکت‌نکردن طالبان تا پس از عید سعید فطر به تعویق افتاد.

نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان در حالی با هیئت‌های گفت‌وگوکنندۀ دولت و طالبان در دوحه دیدار کرده که از مدتی به این‌سو گفت‌وگوهای رسمی میان این هیئت‌ها متوقف شده است.

این تلاش‌های خلیل‌زاد در حالی صورت می‌گیرد که رییس استخبارات نظامی امریکا نسبت به برقراری آتش‌بس در افغانستان بدبین است. اسکات دیوید برییر تأکید می‌کند که طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان بر حکومت افغانستان فشار خواهند آورد.

او در این باره اظهار داشت: «خشونت‌ها در افغانستان که مذاکرات صلح آن در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، هم‌چنان زیاد است. احتمال اندکی وجود دارد که گفت‌وگوها به یک آتش‌بس درازمدت و یا کاهش خشونت بینجامند؛ همزمان با این، طالبان به آوردن فشارهای نظامی بر حکومت افغانستان ادامه می‌دهند.»

چند روز پیش، جین شهین، یک سناتور امریکایی نیز گفته بود که زنان افغان پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با تهدیدهایی روبه‌رو خواهند شد: «متأسفانه گزارش استخباراتی می‌گوید که پس از خروج امریکا، زنان و دختران افغان شاید با تهدیدهایی روبه‌رو شوند.»

از سویی هم، شبکه سی ان ان به نقل از دو عضو شبکۀ القاعده گزارش داده که روابط القاعده با طالبان و طالبان پاکستانی به‌ گونۀ «برادرانه» ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

این دو عضو القاعده در پاسخ به پرسش‌های سی ان ان نوشته‌اند که به جنگ با امریکا ادامه خواهند داد تا این کشور از سراسر جهان اسلام بیرون شود.

وضعیت بسیار مبهم صلح و ادامه جنگ در حالی که همپنان جریان دارد؛ جو بایدن، رییس جمهور امریکا سه روز پیش در نخستین سخنرانی خود به کانگرس ایالات متحده نیز تاکید کرد که باید جنگ در افغانستان پایان یابد و نیروهای امریکایی از آن کشور بیرون شوند. بایدن در آن سخنرانی‌اش تأکید بر پایان جنگ امریکا در افغانستان داشت. رییس جمهور امریکا بیان داشت،‌ ماموریت نظامی این کشور در افغانستان طولانی بوده و هم‌اکنون نظامیانی از امریکا در افغانستان حضور دارند که پس از حملات ماه سپتامبر 2001 متولد شده‌اند.

وی در باره اینکه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سرنوشت این کشور چه خواهد شد چیزی نگفته است اما پیشتر وزیر خارجه این کشور گفته بود که وقوع جنگ داخلی در افغانستان محتمل اما بی‌علاقه‌مند است.

بر اساس تصمیم آقای بایدن، روند خروج قوای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شده و تا ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق