خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

اجماع جهانی در برابر تلاش‌های طالبان برای گرفتن قدرت از طریق زور

طالبان از آغاز گفت‌وگوهای صلح تا اکنون که حدود دو سال از آن می‌گذرد هیچ‌ نرمشی از خود نشان نداده‌اند. بسیاری بر این باورند که طالبان به صلح باورمند نیستند و می‌خواهند از طریق زور افغانستان را بگیرند اما زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که جهان و منطقه در مخالفت با تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از طریق نظامی، اجماع دارند.

روز دوشنبه، سوم می (13 ثور) سفارت ایالات متحده پس از دیدار آقای خلیلزاد با شماری از مقام‌ها و رهبران افغانستان با نشر اعلامیه گفته است که در این دیدار بر حل معضل افغانستان از طریق گفت‌وگو تاکید شده است.

در این اعلامیه آمده است: “او [خلیلزاد] تاکید کرد که بر ضد هرگونه تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از طریق نظامی اجماع قوی در منطقه و جامعۀ بین‌المللی وجود دارد.”

بر اساس این این اعلامیه خلیلزاد همچنان قوای مسلح ۳۰۰ هزار نفری افغانستان را “سرمایۀ حیاتی ملی” افغانستان خوانده و از ادامۀ حمایت قوی امریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اطمینان داده است.

ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز با نشر پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از دیدار آقای خلیلزاد با رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی خبر داده‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر پیامی در فیسبوک نوشته است: “رییس جمهور غنی با توجه به آغاز فصل نو روابط بعد از اعلام خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، روی عیار ساختن پروسۀ صلح با واقعیت‌های جدید، تاکید کرد. رییس جمهور افزود که صلح برای مردم و حکومت افغانستان یک استعجالیت است، اما این روند باید متناسب به واقعیت‌های جدید افغانستان باشد.”

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری نیز جنگ طالبان را جنگ پوچ و بی‌معنی علیه ملت افغانستان خواند.

او که در نشستی روز سه‌شنبه در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌گفت، اظهار داشت که تمام فشار‌ها و جنجال‌های ناشی از جنگ بسیار پوچ که دشمن علیه این ملت راه انداخته است تمرکز و توجه ما را از عرضه خدمات و رسیدگی به نیازمندی‌ها ملت لحظه‌یی هم دور کرده نمی‌تواند”.

وی مستحکم ترین پایه یک نظام را عرضه خدمات و رسیدگی به نیازمندی‌های جامعه خوانده با نقل قول از مسوولان موسسه‌های ملل متحد در افغانستان گفت:”هیچ نوع خشونت و هیچ نوعی تبلیغات، ملل متحد را از افغانستان دور ساخته نمی‌تواند بلکه تعهدات جامعه جهانی در قبال افغانستان اضافه تر خواهد شد”.

تلاش طالبان برای گرفتن قدرت در افغانستان از طریق نظامی، یکی از سناریوهای ممکن پس از خروج قوای نظامی خارجی از افغانستان و مایۀ نگرانی برخی‌ها است.

اما مقام‌های ارشد حکومت افغانستان با توجه به توانمندی قوای افغانستان برای دفاع مستقلانه گفته‌اند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان این کشور به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق