خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

نقض آتش‌بس؛ طالبان حملات‌شان در «علینگر» لغمان را از سر گرفتند

مقامات ولسوالی «علینگار» ولایت لغمان در شرق افغانستان عصر روز جمعه 21 می (31 ثور) از نقض آتش‌بس از سوی طالبان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مقامات ولسوالی «علینگار» گفتند که جنگجویان طالبان که برای یک ماه در این شهر آتش‌بس اعلام کرده بودند، حملات‌شان را روز جمعه از سر گرفتند.

مالک وارث یکی از بزرگان قبیله در «علینگر» به رویترز گفت: «متأسفانه طالبان به قول خود عمل نکردند و حملات به ایست‌های بازرسی نیروهای امنیتی افغان را آغاز کردند.»

گفتنی است آتش‌بس یک ماهه در ولسوالی «علینگار» که همواره در آن درگیری وجود داشت، روز سه‌شنبه 11 می برقرار شد تا کشاورزان محلی بتوانند گندم برداشت کنند و دانش‌آموزان در آزمون‌های سالانه شرکت کنند.

بنا به گزارش «رویترز»، بزرگان قومی در «علینگار» با تهیه یک عریضه‌ که به امضای دو مقام محلی از طالبان و دو مقام دولت افغانستان رسیده، آتش‌بس را به اجرا گذاشتند.

این آتش‌بس که قرار بود تا 21 ژوئن ادامه پیدا کند، روز گذشته از سوی طالبان نقض شد و آنان حملات شان را علیه سربازان افغان آغاز کردند.

رویترز نوشت، براساس توافقی که به امضای مقام‌های دولت محلی، ارتش و طالبان رسید، تصریح شد که هر دو طرف به مناطقی که قبلاً در آن محدود بوده‌اند، محدود بمانند و در جریان آتش‌بس هیچگونه تحرک و عملیاتی انجام ندهند. همچنان، هر دو طرف باید مشکلات قبایل را مورد توجه قرار دهند و در حل آنها کمک کنند. اگر طرفی موارد فوق را نقض کند، از دید قبیله مقصر خواهد بود.

آتش‌بس طالبان؛ حقیقت یا فریب دولت؟

قابل ذکر است مه گروه طالبان سه روز عید فطر را نیز آتش‌بس در سراسر افغانستان اعلام کرده بودند اما این گروه در نقاط مختلف آتش‌بس را نقض کردند که این کار آنان با انتقادات گسترده روبه‌رو شد.

وزارت دفاع ملی افغانستان 16 می (26 ثور) اعلام کرد که جنگجویان طالبان در جریان آتش‌بس سه‌روزه عید، در 18 ولایت (استان) حمله انجام داده و باعث نقض این آتش‌بس شدند.

فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفت، طالبان آتش‌بس را نقض کرده و در نتیجه‌ حملات «تروریستی» این گروه در جریان این سه روز عید، 21 غیرنظامی کشته و 33 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق