خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

دیدگاه‌های متضاد امریکا و افغانستان از القاعده

امریکا: القاعده و داعش اکنون تهدیدی برای امریکا نیستند

افغانستان: القاعده برای تهدید غرب، ظرفیت‌سازی می‌کند

رئیس‌جمهور امریکا همزمان با جریان خروج نظامی از افغانستان اظهار داشت که گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در این کشور اکنون دیگر تهدیدی برای امریکا نیستند. در همین حال احمد ضیا سراج، رئیس امنیت ملی افغانستان می‌گوید که القاعده اکنون سرگرم بازسازی ظرفیت خود برای تهدید کشورهای غربی است.

بایدن که روز جمعه (7 ثور) در مراسم «روز یادبود» از سربازانی که در جنگ، جان‌شان را از ‏دست داده‌‌اند، در ایالت ویرجنیای امریک صحبت می‌کرد، گفت: «ما در حال بازسازی توانایی ‏افقی استیم که به ما امکان می‌دهد در صورت بازگشت القاعده به افغانستان، تمرکز و توجه کنیم.»‏

رییس‌جمهور امریکا، گفت که هیچ احتمالی وجود ندارد که شبکه‌ القاعده یا گروه ‏داعش، بار دیگر از افغانستان علیه امریکا حمله کنند.‌‎ ‎

این اطمینان بایدن در حالی است که رئیس امنیت ملی افغانستان می‌گوید: القاعده در حال حاضر سرگرم بازسازی ظرفیت خود برای ایجاد تهدیدهای تازه علیه کشورهای غربی است. به بیان او، در سال‌های گذشته شبکۀ القاعده در حالت غیرفعال قرار داشت و اهدافش را از طریق سایر گروه‌های تروریستی دنبال می‌کرد.

احمدضیا سراج خاطرنشان کرد، اگر شبکۀ القاعده توانایی گذشتۀ خود را باز یابد، تهدیدهای تازه‌ای را متوجه کشورهای غربی خواهد ساخت.

هرچند به نظر بایدن حمله دوباره القاعده به امریکا نامحتمل است اما اگر تهدیدی از افغانستان بار دیگر علیه این کشور صورت بگیرد؛ در این حالت «با تهدیدات تروریسم برخاسته از افغانستان ایالات متحده از طریق نیروهای مستقر در خارج از این کشور مقابله [خواهد] کرد.»

بایدن تصریح کرد: بزرگترین تهدید و احتمال حمله القاعده یا داعش از افغانستان نیست، بلکه از 5 منطقه دیگر جهان است که حضور این گروه‌های تروریستی در آنجا به‌ طور قابل‌ توجهی بیشتر است.

رئیس جمهور امریکا با تکرار اظهارات گذشته خویش درباره چرایی حمله به افغانستان گفت: ما با هدفی روشن به افغانستان رفتیم، برای جلب افرادی که در 11 سپتامبر به ما حمله کردند و جلوگیری از اینکه القاعده در آینده نیز از افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای حمله به امریکا استفاده کند.

وی با تقدیر از نظامیان این کشور تأکید کرد که اقدامات آن‌ها سبب شده است که طی 20 سال گذشته هیچ حمله‌ای از افغانستان علیه امریکا صورت نگیرد.

این در حالی است که سراج در باره القاعده روایت دیگر و متضاد با روایت جو بایدن دارد. سراج روز شنبه (هشتم جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت که شماری از رهبران این گروه در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در مناطق زیر حاکمیت طالبان جابه‌جا شده‌اند.

رییس عمومی امنیت ملی کشور با اشاره به روابط طالبان و القاعده یادآور شد که این دو گروه افزون بر روابط ایدولوژیک، روابط خانواده‌گی نیز دارند و قطع روابط بین طالبان و القاعده امکان ندارد.

این اظهارات سراج در حالی است که شبکه‌ القاعده در سال ۲۰۰۱ میلادی، برج‌های دوقلوی ‏نیویارک را هدف حمله قرار داد. آن رویداد سبب شد که پای امریکا به افغانستان کشانده شود. ‏اکنون که حضور امریکا در افغانستان بیست‌ساله شده، امریکا تصمیم گرفته است که با وجود تهدیدات بلند تروریستی از افغانستان سربازانش را از این کشور تا ۱۱ ‏سپتامبر سال جاری خارج کند‎.‎

از طرف دیگر گروه طالبان در توافق صلح با ایالات متحدۀ امریکا متعهد شده‌ بودند که روابط خود را با القاعده قطع خواهند کرد اما بر اساس اطلاعات نهادهای استخباراتی افغانستان، طالبان تاکنون این تعهد خود را عملی نکرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق