خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

از سرگیری مذاکرات و تلاش‌های تازه در راستای صلح

حکمتیار: غنی با طرح واحد در استانبول، رهایی زندانیان و ایجاد حکومت انتقالی موافقت کرده

عبدالله: دولت از آغاز دوبارۀ گفت‌وگوها پشتی‌بانی می‌کند

مذاکرات صلح افغانستان در دوحه از حدود سه ماه به این طرف متوقف شده است اما از طرف دیگر جنگ‌ها همچنان ادامه دارد.

قرار بود در جریان ماه رمضان ادامه مذاکرات دوحه در استانبول دایر شود و این بار با حضور ترکیه گفت‌وگوها به نتایج ملموس‌تری برسد که چنین نشد و هنوز هم زمان برگزاری این نشست دقیق معلوم نیست.

این در حالی است که جدیداً گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان از توافق دربارۀ برخی مسایل با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان خبر داده و عبدالله نیز گفته است که امیدواریم گفت‌وگوهای صلح از سر گرفته شود.

گلبدین حکمتیار روز یکشنبه ۳۰ می (نهم جوزا) در یک نشست خبری گفت که یک نشست سه جانبه با رییس جمهور غنی و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین داشته است.

آقای حکمتیار افزود که در این نشست توافق دربارۀ یک طرح واحد در کنفرانس استانبول، حمایت از این کنفرانس، ایجاد حکومت انتقالی، ایجاد یک شورای تصمیم‌گیری از جمله طالبان و آزادی همۀ زندانیان طالبان و حزب اسلامی توافق شد.

او تامین آتش‌بس، انتخابات و ایجاد شورای عالی دولت را از دیگر مسایلی یاد کرد که در این نشست سه جانبه در مورد آن توافق شده است.

در همین حال رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در توییترش نوشته است: «هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح دولت به ‌زودی راهی دوحه می‌شود و امیدواریم گفت‌وگوهای صلح دوباره آغاز شود. دولت افغانستان از آغاز دوبارۀ گفت‌وگوها پشتی‌بانی می‌کند تا خشونت‌های جاری از طریق گفت‌وگو حل شود و تمام تمرکز روی گفت‌وگوها باشد.»

سخنان حکمتیار در حالی اس که ریاست جمهوری افغانستان در مورد این توافقات چیزی نگفته ولی تایید کرده است که محمد اشرف غنی به منظور تقویت اجماع داخلی در خصوص صلح با گلبدین حکمتیار و حامد کرزی دیدار کرده است.

رهبر حزب اسلامی در نشست خبری نیز گفت که هرگاه حکومت افغانستان برای تصمیم‌گیری یک اجماع واحد را ایجاد نکند، احزاب سیاسی خود تصمیم خواهند گرفت.

گلبدین حکمتیار از طالبان نیز خواست که به جای جنگ و استفاده از زور، به صلح اولویت دهند. او تاکید کرد که تلاش طالبان برای رسیدن به قدرت با استفاده از زور، منجر به مشکلا دیگر شده است.

تلاش‌ها در راستای صلح در حالی است که شورای عالی دولت نیز تا چهار روز دیگر به‌کار آغاز می‌کند.

شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که قرار است شورای عالی دولت تا اخیر همین هفته به‌کار آغاز کند و دربارۀ مسایل امنیتی و روابط سیاسی افغانستان با کشورها تصمیم خواهد گرفت.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق