خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

سقوط 10 ولسوالی دیگر به ادامه عقب‌نشینی‌های تاکتیکی

به ادامه عقب‌نشینی‌های تاکتیکی 10 ولسوالی دیگر در شمال و شمال‌شرق کشور سقوط کرده است و اکنون (یک‌شنبه، 30 جوزا) طالبان در اطراف میمنه (مرکز فاریاب) رسیده‌اند.

شش ولسوالی در تخار و یک – یک ولسوالی در بلخ، سمنگان و جوزجان از کنترل دولت خارج شده است.

منابع محلی و اعضای شورای ولایتی این ولایت‌های شمال و شمال شرق به رسانه‌ها گفته‌اند که ولسوالی‌های بنگی، چال، هزارسموچ، ینگی‌قلعه، دشت قلعه و نمک‌آب در تخار، دره‌صوف بالا در سمنگان، چهاربولک در بلخ و خانقاه در جوزجان از کنترل دولت خارج شده‌اند.

به نقل از بخدی، منابع محلی در ولایت تخار، از سقوط مراکز ۵ ولسوالی ولایت تخار به دست جنگجویان طالب خبر داده است.

میراحمد قسیم، عضو شورای ولایتی تخار، به رسانه ها می‌گوید که (شنبه ‌شب، ۲۹جوزا) مراکز پنج ولسوالی به شمول ینگی‌قلعه، نمک‌آب، چال، بنگی و هزار سموچ، به دست جنگ‌جویان طالب سقوط کرده است. به گفته وی جنگ در ولسوالی خواجه‌غار جریان دارد. قبلاً ( جمعه شب، ۲۸ جوزا ) ولسوالی بهارک ولایت تخار نیز سقوط کرده بود.

به نقل از صبح کابل ولسوالی چهاربولک بلخ به دست طالبان سقوط کرده و نزدیک به ۶۰ سرباز امنیتی نیز اسیر شده‌اند. این ولسوالی حوالی ساعت 10 پیش از چاشت روز یک‌شنبه (30 جوزا) به دست طالبان افتاده است.

از سوی دیگر به نقل از رسانه‌ها ولسوالی دره‌ صوف بالای ولایت سمنگان نیز صبح روز یک‌ شنبه (۳۰ جوزا) به دست طالبان سقوط کرده است. این در حال است که روز شنبه نیز ولسوالی دره‌ صوف پایین به کنترل گروه طالبان درآمد.

همچنین شریف شریفی، منشی شورای ولایتی جوزجان، به روزنامه‌ صبح کابل گفته که پیش از چاشت روز یک‌شنبه -30 جوزا- ولسوالی خانقاه این ولایت که در مسیر شاه‌راه جوزجان – بلخ موقعیت دارد، به دست جنگ‌جویان طالب افتاده است.

سقوط پی هم ولسوالی‌ها در شبانه‌-روز شنبه و یک‌شنبه در حالی است که عبدالاحد ایلبیک، عضو شورای ولایتی فاریاب، به روزنامه‌ صبح کابل گفته که جنگ در منطقه‌ جمشیدی که از داخل شهر میمنه ۸ کیلومتر فاصله دارد، میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالب جریان دارد.

به گفته‌ او، اگر حکومت مرکزی به وضعیت امنیتی فاریاب توجه نکند، شهر میمنه نیز به دست جنگ‌جویان طالب سقوط خواهد کرد.

با این حال، منابع مردمی، می‌گویند که جنگ میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالب در منطقه‌ امام‌صاحب شهر میمنه که ۴ کیلومتر از شهر فاصله دارد، رسیده است.

تا اکنون مقام‌های امنیتی در این باره چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که پنج‌شنبه‌شب -۲۷ جوزا- ولسوالی شیرین‌تگاب و جمعه‌شب -۲۸ جوزا- ولسوالی خواجه‌سبزپوش فاریاب، به دست جنگ‌جویان طالب سقوط کرد.

در جریان چند هفته‌ گذشته، نزدیک به ۳۰ ولسوالی به دست جنگ‌جویان طالب سقوط کرده است.

وزارت دفاع اما؛ بارها گفته است که نیروهای دفاعی و امنیتی برای جلوگیری از تلفات، عقب‌نشینی تکتیکی کرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق