خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

امریکا به طالبان: خشونت را متوقف کرده و به میز مذاکره برگردید/عبدالله: ما صلح می‌گویم ولی جنگ به دروازه‌های پایتخت نزدیک شده

همزمان با تشدید حملات طالبان، امریکا افزایش خشونت‌های این گروه را به صادق‌نبودن آن‌ها در روند صلح پیوند می‌دهد و از طالبان می‌خواهد که با توقف خشونت‌ها به میز مذاکره برگردند. در همین حال عبدالله نیز قدم‌های طالبان را در راستای صلح بطی خواند و اظهار داشت که ما صلح می‌خواهیم اما جنگ به دروازه‌های کابل نزدیک می‌شود.

راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل روز چهارشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) در صفحۀ توییترش نگاشته است که آنان از حملات طالبان، به ویژه حمله‌های هدفمند بر غیرنظامیان در بخش‌های این کشور آگاه‌اند.

آقای ویلسن با اشاره به گفته‌های اخیر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته است: “جهان دولتی را که با زور تحمیل شود در افغانستان نمی‌پذیرد.”

وی از گروه طالبان خواسته است که خشونت‌ها را متوقف کرده و به میز گفتگوهای صلح برگردند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز از حملات اخیر طالبان در بخش‌های افغانستان انتقاد کرده و به خبرنگاران گفت که آنان انتظار دارند تا طالبان به میز مذاکره برگردند.

جان کربی، روز سه‌شنبه (۸ سرطان) در یک نشست خبری گفت که حمله‌های طالبان صداقت این گروه را برای حل صلح‌آمیز جنگ افغانستان، سخت زیر پرسش می‌برند.

او در این نشست خبری گفت: “خشونت بیش از حد زیاد است و همۀ ما از همۀ وضعیت امنیتی در افغانستان، آگاه هستیم. آنچه که ما دوست دارم این است که ببینم که طالبان به روشی صلح‌آمیز به روند صلح، باز گردند. و همان‌طور که شاهد رویدادها در افغانستان هستیم، قطعاً صداقت تلاش طالبان را برای مشارکت قانونی و قابل اعتماد در روند صلح، زیر پرسش می‌برد.”

او افزود که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تأمین امنیت و حفاظت از جان دیپلوماتان امریکایی و پشتیبانی از نیروهای دولتی این کشور، وزارت دفاع امریکا دو مأموریت تازۀ خواهد داشت.

او می‌افزاید: “پس از خروج نیروهای جنگی از افغانستان، ما دو مجموعۀ مأموریت تازه در وزارت دفاع، خواهیم داشت. یکی حضور در کابل که برای حفاظت از دیپلمات‌های ما و دو؛ برای داشتن یک رابطه با افغانستان، یک رابطۀ دو جانبۀ تازه با نیروهای افغان که برای کمک به ادامۀ نیازهای آنان برای شایستگی و توانایی در این زمینه، طراحی شده‌است.”

همچنین روز سه‌شنبه، جنرال سکات میلر، فرماندۀ کل نیروهای خارجی در افغانستان تأکید کرد که تا زمانی که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کامل نشده، به پشتیبانی از نظامیان افغان ادامه خواهند یافت.

او افزود که افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان دست‌یافتن به صلح را دشوار می‌سازد.

فرماندۀ کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌افزاید که طالبان از راه جنگ پیروز نمی‌شوند و باید به این خشونت‌های بی‌پیشینه پایان دهند.

او تأکید کرد که به ‌زودی رهبری کل نیروهای خارجی را در افغانستان به فرمانده نظامی دیگر خواهد سپرد.

درگیری‌ها میان گروه طالبان و نیروهای افغان در حدود ۲۰ ولایت جریان دارد و حکومت افغانستان می‌گوید که این گروه تلاش دارد تا از راه زور به قدرت برسد.

این در حالی است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز روز (چهارشنبه، ۹ سرطان) در ششمین نشست کمیتۀ رهبری این شورا گفت که با آغاز روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور، طالبان جنگ‌ها را شدت داده‌اند.

وی افزود: “با وجود این که هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ در قطر هستند و تماس‌های در بین‌شان است، اما شاهد پیشرفتی در مذاکرات نبودیم و [طالبان] در گفتگوها هم بطی قدم گذاشتند.”

آقای عبدالله افزود که تشویش‌های مردم نسبت به عدم ارادۀ طالبان به برقراری صلح در افغانستان بیشتر شده، اما طرف جمهوریت به تلاش‌هایش در این راستا ادامه خواهد داد.

اما او افزود: “در یک حالتی استیم که ما صلح می‌گویم ولی جنگ به دروازه‌های پایتخت افغانستان نزدیک شده می‌رود. در این راستا من فکر می‌کنم که اعلام حمایت همۀ جانبۀ بزرگان [صورت گیرد].

این در حالی است که روز گذشته محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت این گروه می‌خواهد که مذاکرات پیشرفت کند.

عبدالله در باره کمک امریکا به افغانستان گفت که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا به هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست رییس‌جمهور اشرف غنی در واشنگتن گفته است که هر وقتی که امریکا متحدانش را برای کمک به افغانستان تشویق می‌کند، آنان بی‌اتفاقی و فساد اداری را دلیل می‌آورند.

جو بایدن گفته است که اجماع مردم افغانستان امریکا و متحدانش را کمک می‌کند تا به افغانستان و مردم این کشور کمک کند و این کمک‌ها بیشتر موثر تمام شود. به گفته بایدن کمک‌های امریکا زمانی موثر است که در افغانستان فساد و بی‌اتفاقی نباشد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق