خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

کمک بیش از 182 میلیون یورویی آلمان به افغانستان

در خبرنامۀ منتشرشده بخش روابط عامه همکاری آلمان با افغانستان، که امروز ۹ سرطان به دسترس رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است که روز سه‌شنبه، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و دولت جمهوری فدرال آلمان، در مورد همکاری‎‌های توسعوی از طریق آنلاین گفتگو کردند.

منبع نوشته است که دولت آلمان، وعده سپرد که مبلغ ۱۸۲.۶ میلیون یورو (در حدود ۱۷.۴ میلیارد افغانی) را جهت همکاری‌های دوجانبه، در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهد.

در خبرنامه گفته شده است که نذیر کبیری معین پالیسی وزارت مالیه افغانستان، در رأس هیئت افغانستان و پروفیسور کلودیا وارنِنگ رئیس عمومی بخش شرق میانه، آسیا، امریکای لاتین، اروپای جنوبشرقی و اروپای شرقی وزارت همکاری اقتصادی و توسعه دولت فدرال آلمان،(BMZ)  در رأس هیئت آلمانی دراین بحث حضور داشتند.

منبع افزوده است که خانم وارنِنگ، در بیانیه خویش ابراز داشت: «ما آماده هستیم تا با دولت افغانستان و افغان‌های متعهد در راستای توسعه پایدار در افغانستان، همکاری نماییم. تلاش‌های مشترک ما برای دستیابی به یک افغانستان صلح‌آمیز با عدالت اجتماعی و اقتصاد قوی، تنها در صورتی نتیجه خواهد داد که تمام بازیگران، راه حل سیاسی را یگانه راه بیرون‌رفت از بحران کنونی در افغانستان بدانند.»

به نقل از خبرنامه، در این نشست، دوطرف روی تخصیص بودجه برای همکاری‌های انکشافی در سال ۱۴۰۰ توافق کردند. طبق این توافق، به ارزش ۱۲۰ میلیون یورو (حدود ۱۱.۴ میلیارد افغانی)، برای پروژه‌های همکاری مالی و ۴۷.۶ میلیون یورو (حدود ۴.۵ میلیارد افغانی)، برای همکاری‌های تخنیکی اختصاص خواهد یافت.

منبع  درادامه نگاشته است که مبلغ ۱۵ میلیون یورو (حدود ۱.۴ میلیارد افغانی)، از طریق برنامه ویژه(BMZ)  برای رسیده‌گی به عوامل اصلی بیجاشده‌گی – ادغام پناهنده‌گان، در نظر گرفته شده است. این بودجه برای گسترش فعالیت‌های کنونی، جهت بهبود دسترسی به خدمات ابتدایی و خدمات حقوقی برای پناهنده‌گان، عودت‌کننده‌گان و بیجاشده‌گان داخلی استفاده خواهد شد.

در خبرنامه اضافه شده است که وزارت همکاری اقتصادی و توسعه دولت فدرال آلمان (BMZ) منابع مالی بیشتری را به صورت مستقیم در اختیار نهادهای غیردولتی که با جوامع افغانستان کار می‌کنند، قرار می‌دهد و برعلاوه، وزارت امور خارجه دولت فدرال آلمان، بودجه قابل توجهی را برای تحکیم ثبات و کمک‌های بشردوستانه فراهم می‌سازد.

در ادامه آمده است: «بنابراین، دولت آلمان در مسیر عملی ساختن تعهد خویش که در کنفرانس جنیوا در سال ۱۳۹۹سپرده است، قرار دارد. در کنفرانس جنیوا، دولت آلمان تعهد کرده است که در سال ۱۴۰۰، تا ۴۳۰ میلیون یورو (حدود ۴۱ میلیارد افغانی) کمک‌های ملکی برای افغانستان فراهم می‌سازد.»

معین پالیسی وزارت مالیه افغانستان، در این نشست گفته است: «دوستی و روابط خوب میان آلمان و افغانستان، بیش از یک قرن سابقه دارد. حکومت افغانستان از کمک‌های حکومت و مردم آلمان در راستای ایجاد یک دموکراسی باثبات و حرکت به سوی مثمریت و خودکفایی، ابراز سپاس و امتنان می‌نماید.»

منبع نگاشته است که همکاری‌های توسعوی آلمان و افغانستان، ۸ برنامۀ جدید ملی دارای اولویت را در نظر خواهد داشت و کوشش خواهد شد که با اولویت‌های دولت مطابقت داشته باشد.

در بخشی از این خبرنامه نوشته شده که برنامه‌های ملی دارای اولویت‌ قرار ذیل‌اند؛ برنامه ملی تاسیسات اساسی زیربنایی، برنامه ملی منابع بشری، برنامه ملی مدیریت منابع آبی، برنامه ملی انرژی و صنایع استخراجی، برنامه ملی حسابدهی و دیجیتال سازی، برنامه ملی صحت، و برنامه ملی سکتور مالی.

هدف همکاری‌های توسعوی افغانستان و آلمان، بهبود مداوم شرایط زنده‌گی و آینده شهروندان این کشور است تا بتوانند از زندگی صلح آمیز و دور از فقر، آواره‌گی، خشونت و افراطگرایی لذت ببرند.

 در خبرنامه اضافه شده است که حکومت‌های دو کشور در راستای بهبود حکومتداری، تقویت نهادها و مبارزه با فساد، مشترکاً کار خواهند کرد.

معین پالیسی وزارت مالیه افغانستان در ادامه صحبت‌هایش گفت: “ما انتظار داریم که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها، به ویژه زنان، اطفال، اقلیت‌ها و سایر گروه‌هایی که در معرض خطر هستند، محافظت و تقویت شوند. چنین تعهدی از سوی دولت افغانستان، تضمین خواهد کرد که همه شهروندان؛ از دستاورد‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعوی ۲۰ سال گذشته و سال‌های پیش‌رو مستفید شده می‌توانند.”

به گفتۀ موصوف، این‌ها اصولی هستند که مبنای چارچوب مشارکت افغانستان (APF) و نیز چارچوب ملی انکشاف و صلح افغانستان (ANPDF-2) را تشکیل می‌دهند. آلمان دولت افغانستان را برای روی دست گرفتن اقدامات موثر برای پیشرفت ملموس در تطبیق چارچوب ملی انکشاف و صلح افغانستان (ANPDF-2)  و چارچوب مشارکت افغانستان (APF) تشویق می‌کند.

منبع نوشته است که آلمان، بخشی از کمک‌های خویش به صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) را به پیشرفت در حکومتداری خوب مشروط ساخته است. علاوه بر مبلغی که امروز تعهد شد، آلمان تا ۷۰ میلیون یورو (۶.۶ میلیارد افغانی)، از طریق صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) در دسترس این کشور قرار خواهد داد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق