خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

علمای دین: طالبان در عوض جنگ، روند مذاکرات صلح را سرعت بخشند

علمای دین در نشستی، ضمن اعلام حمایت از موقف علمای جهان اسلام در مورد  نامشروع خواندن جنگ افغانستان، از طالبان خواستند که در عوض جنگ، روند مذاکرات صلح را سرعت بخشند.

این نشست دیروز در خیمه لویه جرگه در کابل به اشتراک صدها تن از علمای دین و شهروندان کابل برگزار شد.

مولوی جمال الدین فایق رییس شورای علمای کابل در اشاره به شدت‌گرفتن جنگ در کشور گفت:«تن ندادن به صلح مخالفت با قرآن و حدیث است، تا به کی هر روز مادران و پدران شاهد از دست‌دادن فرزندان‌شان، زنان شاهد از دست‌دادن شوهران و برادران‌شان باشند.»

او می‌گوید که مردم خواهان تامین آتش‌بس فوری، توقف جنگ و آغاز روند مذاکرات صلح آن هم در داخل کشور می‌باشند.

وی افزود: «طرف‌ها نباید پیش‌شرط‌هایی را برای آغاز مذاکرات مطرح کنند که سبب به بن‌بست رفتن روند صلح شود.»

مولوی شیر محمد شیرزاده، رییس حج و اوقاف ولایت کابل گفت: «ادامه جنگ در کشور ریختن آب به آسیاب دشمن است، جنگ فعلی در کشور نامشروع است و این جنگ هیچ فاتح نخواهد داشت و باید این جنگ خاتمه یابد و آتش‌بس سرتاسری تامین شود.»

مولوی عبدالقادر قانت یک تن از علمای دیگر در خطاب به طالبان گفت: « تابه کی این جنگ تحمیلی و افغان‌کشی ادامه می‌یابد، لطفاً تن به آتش‌بس بدهید تا زمینه برای صلح پایدار و عادلانه در کشور فراهم شود.»

محمد یعقوب حیدری والی کابل نیز جنگ طالبان را نامشروع خوانده گفت که ریختن بی‌موجب خون یک انسان ناروا، خلاف قرآن و سنت است و ادامه آن به جز از تباهی و ویرانی افغانستان هیچ دستاوردی داشته نمی‌تواند.

وی افزود: «طالبان به خاطری تاسیسات را تخریب و اموال بیت المال را به غارت می‌برند که آن‌ها حس مالکیت ندارند و اگر حس مالکیت را می‌داشتند هیچ گاهی دست به چنین اعمال نمی‌زدند، حکومت حسن نیت نشان داد و بیش از پنج هزار زندانی آن‌ها را رها کرد، اما طالب در برابر مردم جفا کرد و با وجودی که تعهد کرده بودند دوباره به سنگر رفتند و جنایت کردند.»

او نیز خواهان ختم جنگ در کشور شد و گفت که طالبان باید بدانند که با جنگ پیروز شده نمی‌توانند و برای تامین صلح از راه گفتگو و تفاهم تلاش نمایند.

در قطعنامه نشست دیروز که توسط عبدالجلال حنفی یک تن از عالمان دین به خوانش گرفته شد آمده است که جنگ سبب صدمه وارد‌کردن به منابع مادی و معنوی می‌شود و باید هر چه عاجل متوقف شود.

اشتراک‌کننده‌گان نشست دیروز خواهان تامین آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات صلح، تامین صلح دایمی و پایدار در کشور شده در قطعنامه نوشته‌اند، کسانی که به خواست ملت تن نمی‌دهد مقصر اند و مسئولیت آینده نیز بر دوش همان افراد و گروه‌ها خواهد بود.

در قطعنامه، علما حمایت شان را از موقف علمای جهان اسلام در پیوند به نامشروع خواندن جنگ در افغانستان اعلام کرده از طالبان خواسته شده است که در عوض شدت بخشیدن به جنگ، مذاکرات صلح را سرعت ببخشند.

همچنان در قطعنامه ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای کشور، ازکشورهای همسایه و منطقه خواسته شده که از مداخله در امور افغانستان خودداری کنند و آتش نفاق را در افغانستان شعله‌ور نسازند. به نقل از پژواک، این درحالی است که طی دو ماه اخیر بیش از حدود ۱۵۰ ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده و حکومت روز سه‌شنبه اعلام کرد که طی یک هفته ۱۴ ولسوالی را دوباره تصرف کرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق