خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

حامد کرزی: به زودی شاهد آغاز مجدد مذاکرات بسیار جدی صلح خواهیم بود

  • نویسنده: رفیع‌الله انوری

به حکومت افغانستان و طالبان صدا می‌زنم صلح کرده و کشور را از این حالت آزاد کنید تا فرصت‌های کنونی برای رسیدن به صلح ضایع نشود

خارجی‌ها از علم و انرژی شما برای آبادانی کشور‌های‌شان استفاده می‌کنند، پس جوانان و تحصیل‌کرده‌ها در کشور بمانند و خاک خود را آباد کنند

«تمام چیزهایی که طی 20 سال در افغانستان ساخته شده، از مردم افغانستان است نه از خارجی‌ها. پس سرک، پل و پلچک‌ها و نهادها را تخریب نکنید»

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور، روز سه شنبه (22 سرطان) در یک نشست خبری به مردم مژده داد که آنان به زودی گواه از سرگیری مذاکرات جدی صلح خواهند بود اما تأکید کرد که حکومت افغانستان و طالبان نباید فرصت‌های کنونی برای رسیدن به صلح را از دست بدهند.

به گفته رئیس‌جمهور پیشین جنگ در افغانستان، جنگ بیگانه است و راه نجات از این جنگ صلح است.

حامد کرزی، رئیس‌‌جمهور سابق کشور در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد که جنگ فعلی در افغانستان یک جنگ بیگانه است و صلح تنها راه برون‌رفت از این معضل خواهد بود که به صلح خواهیم رسید.

آقای کرزی در ادامه گفت که به زودی مذاکرات صلح بین طرفین از سر گرفته خواهد شد. «به هر دو طرف می‌گویم که در میز مذاکره حاضر شده، فرصت‌ها را از دست ندهید، صلح کرده و کشور را از این حالت آزاد نمایید.»

آقای کرزی خطاب به گروه طالبان گفت: «به طالبان می‌گویم، بارها آن‌ها را برادر خطاب کرده و بارها مورد انتقاد قرار گرفتم. تمام چیزهایی که در 20 سال در افغانستان ساخته شده، از مردم افغانستان است نه از خارجی‌ها. پس سرک، پل و پلچک‌ها و نهادها را تخریب نکنید.»

آقای کرزی علاوه کرد: «پیام من به طالبان این است که از جنگ دست کشیده و سلاح‌های‌تان را زمین بگذارید. با گرفتن ولسوالی‌ها به هیچ‌جای نمی‌رسید. به مشکلات بسیاری توانستیم اردوی ملی، پولیس ملی و… را بسازیم.»

رئیس‌جمهور پیشین کشور در آخر افزود که خارجی‌ها جوانان کشور را تشویق می‌کنند تا کشور را ترک نمایند، او اما خطاب به جوانان گفت که افغانستان را ترک نکنید، خارجی‌ها از علم و انرژی شما برای منافع خاک خود استفاده می‌کنند. «در خاک خود باشید و خدمت کنید. شما جوانان این خاک و فرزندان همین خاک استید. بمانید و خاک وطن را آباد نمایید. خداوند روزی را در افغانستان بیاورد که یک زن رئیس‌جمهور شود و خواهد شد.»

رئیس جمهور پیشین کشور هدف از برگزاری نشست روز سه‌شنبه را تأکید بر دستاورد آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها دانست. او حمایت خود را از آزادی بیان اعلام و تاکید نمود که مردم افغانستان نیز به این دستاورد افتخار کرده که یک دستاورد معروف در سطح جهان به شمار می‌رود.

این در حالی است که خشونت‌ها در کشور از چندی قبل بدین‌سو افزایش یافته و گروه طالبان با افزایش حملات، بعضی از ولسوالی‌های کشور را سقوط داده‌اند. نیروهای امنیتی کشور نیز در پاسخ به حملات طالبان شماری از این ولسوالی‌ها را از چنگ طالبان بیرون کشیدند.

جنگ در افغانستان تا هنوز برنده قطعی نداشته است و ولسوالی‌ها نیز به همین مینوال به صورت ثابت در اختیار حکومت و طالبان نمی‌ماند. آن‌چه در این روزها بسیار ثابت است، جنگ و چرخش آن است نه برتری یکی از طرف‌های جنگ بر دیگری.

Writer: Rafiullah Anwari

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق