خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

16 بند توافق شده میان امارت اسلامی و ایران

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در بیانیه‌ای جزئیاتی تازه از توافقات صورت گرفته بین نمایندگان طالبان و هیئتی از ایران ارایه کرد.

براساس بیانیه منتشر شده این دیدارها با هدف تقویت روابط اقتصادی و ارایه امکانات لازم برای مسایل تجاری بین دو کشور صورت گرفت؛ این توافقات شامل موارد ذیل است:

1 – موافقت شد که به منظور تسهیل جریان صادرات و واردات ساعات کاری در مرز اسلام قلعه-دوغارون به 24 ساعت افزایش یابد و توافقنامه 10 روز پس از امضای آن اجرایی شود.

2 – طی یک ماه آینده اقدامات عملی برای گسترش و بهبود خطوط جاده دوغارون-اسلام قلعه در طرف ایران و همچنین راه به سمت گمرک در طرف افغانستان انجام خواهد شد.

3 – تصمیم گرفته شد که تعداد و اطلاعات تعرفه‌های مختلف خدمات و کالاهای تجاری بین دو کشور مبادله شود و با توجه به تحقیقات تخصصی، پیشنهادات و دیدگاه‌ها در هر دو سطح به وزارتخانه‌ها ارسال شود.

4 – توافق شد که ظرف یک ماه آینده، هیئت‌های ذیصلاح دو کشور به بررسی همه مسایل و مشکلات در مرز اسلام قلعه-دوغارون بپردازند.

5 – توافق شد تا هیئتی با نمایندگان وزارت نفت به منظور بررسی مسائل مربوط به سوخت به ایران اعزام شود تا آنها مشکلات و مسائل خود را در این زمینه با نمایندگان در میان بگذارند.

6 – توافق شد که تلاش شود تا با رانندگان افغان به خوبی رفتار شود و ایمنی آنها تضمین شود و در صورت بروز هرگونه حادثه، از طریق قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

7 – توافق شده است که تست کرونا از رانندگان افغان گرفته شود، هنگامی که آنها وارد منطقه خاصی از گمرک می شوند مورد آزمایش قرار گیرند.

8 – در صورت ارائه اسناد دقیق به طرف ایرانی، موترهای آتش‌نشانی که طرف افغان مدعی است به ایران واگذار شده است، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

9 – به منظور کاهش خطرات احتمالی، هر دو طرف با احداث خط لوله گاز از دوغارون تا اسلام قلعه موافقت کردند و تصمیم گرفته شد که کار در آینده نزدیک آغاز شود.

10 – توافق شد که پس از امضای توافق، هیئتی از کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ایران برای ارزیابی خسارت وارده به قطار شمتیغ-روزنک و ایستگاه روزنک به افغانستان سفر کنند.

11 – توافق شد که حداقل تا سه روز پس از امضای توافق هیئت‌های افغان و ایرانی در مورد مشکلات در مرز ماهیرود و ادامه راه‌سازی ماهیرود-فراه مذاکره کنند.

12 – توافق شد که در مورد معادن سنگ آهن افغانستان هم مرز با ایران، وزارت صنایع و معدن و تجارت ایران پیشنهادات لازم را به طرف افغان و وزارت معادن افغانستان ارائه دهد.

13 – توافق شد که طرف ایرانی تحقیقات و مطالعات لازم را در مورد شیوه‌های حمل و نقل کالاهای تجاری افغانستان و میوه‌های خشک به هند از طریق دوغارون-چابهار به هند انجام دهد.

14 – ایجاد شهرک مرزی خرده فروشی بین دوغارون و اسلام قلعه طی یک ماه و فراهم آوردن چارچوب لازم برای ساخت آن و انجام تحقیقات و تصمیم‌گیری بین دوغارون و اسلام قلعه صورت گیرد.

15 – جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است زمانی که طرف افغانستان آمادگی خود را نشان می دهد و امنیت را تأمین می‌کند، نمایشگاه ویژه ای را در کابل یا هرات افتتاح کند.

16 – همچنین توافق شد که طرف ایرانی در زمینه صحت و گردشگری همکاری کند و هیئت‌ها در مورد موضوعات مرتبط با یکدیگر مذاکره و توافق کنند.

پیش از این، «محمد صادق معتمدیان» والی ولایت خراسان رضوی ایران در سفر به افغانستان گفته بود که با توجه به مشترکات فراوان بین دو ملت ایران و افغانستان، ضرورت احساس شد که به کابل سفر کنم و از نزدیک وضعیت تجارت و ترانزیت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان رضوی را بررسی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای خراسان رضوی برای مبادلات بین دو کشور اظهارداشت: استان خراسان رضوی با افغانستان 300 کیلومتر مرز مشترک دارد و مهمتراز آن، گذرگاه مرزی دوغارون نیز که 60 درصد تجارت ایران و افغانستان از این گذرگاه انجام می‌شود، در مرز مشترک با خراسان رضوی واقع شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق