خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

پیشنهاد ایران برای سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان

ایران پیشنهاد داده‌ است تا روی معادن افغانستان سرمایه‌گذاری نماید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «حسین سلیمی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به آخرین وضعیت تجاری دو کشور اظهار داشت که پیشنهاد ورود به معادن افغانستان ارایه شده تا این کشور واردات را در سطح قبلی ادامه دهد.

وی افزود، پیشنهاد داده‌ایم که در کار معادن افغانستان وارد شده و از طریق سرمایه‌گذاری و صدور خدمات تخنیکی و انجنیری درآمدشان را از معادن افزایش دهیم تا بتوانند واردات را در همان سطح قبل ادامه دهند.

سلیمی دربارۀ روابط تجاری با افغانستان اظهار کرد که قطعاً تجارت ایران و افغانستان به روزهای پیش از روی کار آمدن امارت اسلامی بازمی‌گردد. اما به دلایل مختلف تجارت دو کشور در سال جاری به رقمی که پیش‌بینی می‌شد یعنی 3.6 میلیارد دالر نخواهد رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: جلساتی که در افغانستان برگزار شد در این جهت بود که وضعیت تجاری دو کشور بهبود پیدا کند و تاکیداتی هم روی بازارچه‌های مرزی شد که نتایج این توافقنامه‌ها به تدریج هم مشخص می‌شود. البته مشکلاتی مانند نقل و انتقال ارز همچنان باقی مانده چراکه سیستم بانکی دچار اختلال شده است.

وی گفت که در مورد جاده‌سازی و پل‌سازی هم مذاکراتی صورت گرفته است. وقتی درآمدزایی داشته باشند می‌توانند خرید هم داشته باشند. قرار شده که ما در مرزها در مورد سوخت فعالیت بیشتری داشته و کمک کنیم که مشکلات سوختی آن‌ها حل شود.

بیشتر بخوانید:

هیئت بلند پایۀ امارت اسلامی رهسپار دوحه شدند

دور جدید مذاکرات امارت اسلامی و ایالات متحدۀ آمریکا در قطر

100 جنگ‌جوی داعشی به امارت اسلامی تسلیم شدند

سلیمی اضافه کرد:‌ این پیشنهادات در جلسه‌ای که در افغانستان برگزار شد مطرح شده است، باید صبر کنیم طرف ایرانی و حکومت فعلی افغانستان راهکارهای خود را ارایه دهند و در یک کارگروه نواقص آن را برطرف کنند.نتیجه گرفتن از آن هم زمان می‌برد. امارت اسلامی هم گفته است که باید در این مورد فکر کند چرا که برخی از این پیشنهادات هزینه‌بردار است و باید ببینند که امکانات مالی آن‌ها اجازه این کار را می‌دهد یا خیر.

سلیمی با اشاره به میزان حجم تجارت دو کشور گفت: میزان تجارت ایران و افغانستان در وقت اخیر کاهش داشته است. با روی کار آمدن امارت اسلامی حدود 2 ماه تجارت تقریباً متوقف شده بود.

وی در آخر خاطر نشان کرد: امروز حمل و نقل و رفت و آمد بین دو کشور وجود دارد ولی با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما شاید نتوانیم کسری را جبران کنیم.

گارگران در حال استخراج معدن در مس عینک ولایت لوگر
گارگران در حال استخراج معدن در مس عینک ولایت لوگر
لینک کوتاه خبر
https://dunia.af/?p=8272

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق