خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

اعزام سفیران اتحادیۀ اروپا به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست!

به دنبال اظهارات مکرون در رابطه با اعزام سفیران اتحادیۀ اروپا در کابل، این اتحادیۀ می‌گوید که اعزام این سفیران به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که چندین کشور اروپایی در حال کار روی باز نمودن یک نماینده‌گی مشترک دیپلوماتیک در افغانستان هستند تا سفیران‌شان را به این کشور اعزام نمایند اما این اقدام معنای متفاوتی از به رسمیت شناختن طالبان را افاده می‌کند.

از زمان سقوط حکومت پیشین در افغانستان و روی کار آمدن حکومت کنونی در این کشور و هم‌چنان خروج کل نیروهای خارجی به ویژه نیروهای ایالات متحدۀ آمریکا در افغانستان، کشورهای خارجی برای تعامل با امارت اسلامی کلنجار می‌روند.

از وقتی که حکومت طالبان در کشور حاکم شده، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی دیپلمات‌های‌شان را از کابل خارج کرده و فعالیت سفارت‌های‌شان مسدود است.

مکرون در دوحه قبل از رفتن به عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «ما در حال رای‌زنی با کشورهای اروپایی هستیم یک مکان مشترک برای چندن کشور اروپایی که به سفیران ما اجازۀ حضور در این مکان را می‌دهد.»

ایالات متحده، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به طور رسمی تمایلی برای به رسمیت شناختن سلطۀ طالبان ندارند. حکومت طالبان به عهد شکنی پیمان سیاسی، قومی و نژادی و علی‌الخصوص عدم حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها متهم است.

بیشتر بخوانید:

اظهارات آستین دربارۀ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

واکنش امرالله صالح در رابطه با تصمیم سازمان ملل برای عدم پذیرش کرسیِ امارت اسلامی

مقام‌ها در ولایت بلخ از برگشتاندن شماری از هواپیماهای نظامی نیروهای افغان خبر دادند

مکرون افزود: «اعزام سفیران به کابل یک اقدامی متفاوت از به رسمیت شناختن یا گفت‌وگوی سیاسی با طالبان است ،«ما به محض این‌که بتوانیم این نماینده‌گی را باز خواهیم نمود. اما این پلان به مسایل امنیتی بستگی دارد.»

در ادامه گفت‌و‌گوهای نماینده‌گان اتحادیۀ اروپا با طالبان که یک هفته قبل در دوحۀ قطر صورت گرفت، در یک بیانه این اتحادۀ پیشنهاد باز نمودن نماینده‌گی در کابل را ارایه نمود.

هیئت اتحادیه اروپا تأکید کرد که حضور حداقلی اروپا در کابل به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست. هم‌چنان این تصمیم نیز به طور مستیقیم وابسته به وضعیت امنیتی و حفاظت کارمندان در افغانستان ارتباط دارد.

این در حالی است که روز جمعه (12 قوس) فرانسه به کمک قطر بیش از 300 تن از افغان‌ها و شهروندان خود را در یک عملیات تخلیه از افغانستان به مقصد فرانسه خارج نمود.

انتقال شهروندان افغان توسط هواپیمای قطری
آرشیف: انتقال شهروندان افغان توسط هواپیمای قطری

منبع: رویترز

لینک کوتاه خبر: https://dunia.af/?p=8373

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.