خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

اظهارات تمسخرآمیز عمران خان دربارۀ افغانستان با واکنش‌های زیادی مواجه شده است

روزنامه دنیا: عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست سازمان همکاری‌ اسلامی که روز یک‌شنب (29) قوس در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شده بود، صحبت‌هایی دربارۀ مردم افغانستان انجام داد که با موجی از سر و صداهای سیاسیون کشور، خبرنگاران و مردم در کشور رو‌به‌رو شده است.    

عمران خان اظهار کرد: هر کشور فرهنگ خود را دارد و افغانستان نیز فرهنگ متفاوتی دارد، «مفکوره‌های حقوق بشری و حقوق زنان در هر جامعه متفاوت است. وقتی ما دربارۀ حقوق زن و مرد صحبت می‌کنیم، باید بگوییم که فرهنگ مردم کابل با فرهنگ مردمی که در اطراف و روستاها زنده‌گی می‌کنند متفاوت است. فرهنگ مردم پشاور با مردم آن‌سوی خط مرزی پاکستان نیز متفاوت است. بنابراین ما مجبور هستیم که دربارۀ فرهنگ نیز حساسیت از خود نشان دهیم.»

او در ادامه افزود: «طالبان اکثراً یک حرکت پشتون است و مردم در ولایت خیبر پشتونخواه پاکستان که به افغانستان هم‌مرز است، یک فرهنگ مشابه با طالبان را دارد.

نخست وزیر پاکستان ادامه داد: «فرهنگ کابل یا پشاور به طور کامل با فرهنگ کامل روستایی در افغانستان متفاوت است.»

به گفتۀ خان، هرج و مرج و دولت بی‌ثبات در افغانستان زمینۀ رشد تروریست را در این کشور فراهم می‌سازد. «پاکستان یک از بیش‌ترین کشور تاثیرگزار در جریان جنگ افغانستان بوده است. بی‌ثباتی در افغانستان، در اوضاع عادی پاکستان نیز تاثیر‌ می‌گذارد.»

گفته‌های عمران خان واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشت.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در بیانیه‌ای سخنان عمران خان دربارۀ افغانستان را محکوم کرد و گفت که سخنان نخست وزیر پاکستان، تلاشی است برای تفرقه و ایجاد کشمکش میان مردم افغانستان.

آقای کرزی ادعاهای خان مبنی بر این‌که گروه داعش از افغانستان، پاکستان را مورد تهدید قرار می‌دهد را عملیات اسخباراتی عنوان کرد؛ «این یک پروپاگندای آشکار در برابر افغانستان است. قضیه داعش کاملاً برعکس است، در حقیقت گروه داعش از پاکستان، افغانستان را مورد تهدید قرار داده است.»

او از حکومت پاکستان خواست تا از ایجاد تفرقه میان دو کشور خودداری کرده و به جای این کار، روی موضوع تداوم روابط خوب و حسنه میان دو کشور تلاش نماید.

روزنامه دنیا
«حامد کرزی، سخنان عمران خان را ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان عنوان کرد»

بیشتر بخوانید:

حامد کرزی: سخنان عمران خان تلاشی برای ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان است

پاکستان: برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی در افغانستان هنوز زود است

شکریه بارکزی، سفیر سابق افغانستان در ناروه اظهار کرد: «اظهارات عمران خان در این نشست (OIC) که منع کردن دختران از تحصیل، بخشی از فرهنگ افغانی است نهایت بی‌احترامی به مردم افغانستان پنداشته می شود. همچنان‌ نشان‌دهنده‌ی نداشتن دانایی و معلومات دربارۀ فرهنگ و تاریخ مردم افغانستان است.»

اسماعیل میاخیل، مدیر عمومی سابق رادیو تلویزیون افغانستان در تویتی نوشته است: «عدم اجازۀ تحصیل برای دختران جزو فرهنگ افغانستان است، مزضحک‌ترین بیانیۀ عمران خان محسوب می‌شود.»

ضیاءالدین یوسف‌زی، فعال حقوق زنان در پاکستان، در توییتی به سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد: «بسیار ناامید کننده است که حقوق اولیه بشر می‌تواند به دلیل حساسیت‌های فرهنگی به خطر بیفتد. عادی‌سازی زن‌ستیزی و تعصب طالبان به نام فرهنگ، تکان دهنده است.»

افراسیاب ختک، سناتور سابق پاکستان گفت: «نباید به طالبان اجازه داد تا از توده‌های بدبخت افغان به عنوان گروگان برای به رسمیت شناختن حکومت وحشیانه نامشروع خود استفاده کنند. کمک‌های بشردوستانه باید از طریق شبکه اجتماعی تحت نظارت سازمان ملل انجام شود. فشار بر طالبان برای احترام به خواست مردم باید ادامه یابد.»

حمید شجاع، سردبیر بی‌بی‌سی پشتو در توییتی گفت: «منظور عمران خان، جلوگیری از کار کردن زنان و یادگیری دختران یک فرهنگ پذیرفته‌شده است.»

با این حال، نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در پاکستان واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. به گفتۀ مردم افغانستان، چنین نشست‌هایی دردی را برای افغانستان دوا نکرده و معضلات کشور را حل کرده نمی‌تواند و به تنش‌ها و مشکلات در افغانستان دامن می‌زند.

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.