خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

انتصابات تازه حکومتی طالبان؛ گامی تازه به سوی دولت فراگیر

روزنامه دنیا: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته از انتصابات تازه در کابینه و ادارات امارت اسلامی خبر داد.

آقای مجاهد همچنان در توییتی گفت که لطیف نظری که به حیث معین مسلکی وزارت اقتصاد گماشته شد، فرد مسلکی است و در اقتصاد مهارت خوبی دارد و از قومیت هزاره نیز است. به گفتۀ آقای مجاهد، انتصابات تازه همه و همه گام‌های موثری در جهت حکومت فراگیر است.

اما جدا از این که گام‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر چقدر استوار است، چنین تقرری‌ها فال نیک دارد و خبر از فردایی می‌دهد که گام‌های بسیار بزرگ و موثر در جهت تشکیل حکومت فراگیر برداشته شده باشد در واقع چنین تقرری‌ها گام‌های کوچکی به سوی همه‌شمولیت است، اما باید گام‌های بیش‌تر برداشته شود و موضوع حکومت فراگیر مصداق عینی یابد.

چنین انتصابات نیز خالی از لطف نیست؛ زیرا باید همه‌شمول بودن دولت و ساختار قدرت از پایین یعنی از قاعده به سوی رأس هرم اعمال شود، برای این که تجربه تلخ دو دهه اشغال‌گری آمریکایی و مهره چینی‌های انحصاری و غیر منطقی تکرار نشود.

البته این موضوعات اصل تشکیل حکومت فراگیر را نباید نفی کند؛ زیرا خود طالبان هم می‌دانند که بدون تمام اقوام، اقشار و پیروان مذاهب مختلف اسلامی در ساختار قدرت، بقای حکومت تازه تاسیس شده را به شدت کاهش داده و مبدل به دولت مستعجل می‌سازد.

در این گونه موارد، نیاز است که از جانب مخالفان طالبان نیز صدایی بلند شود و در همکاری و همیاری تمام طرف‌های درگیر جنگ دو دهه‌ای اخیر خاتمه یافته و حاکمیت ثبات و توسعه بر قرار شود.

بیشتر بخوانید:

مریم نعیم، دختر ظاهر شاه درگذشت

یک و نیم میلیار افغانی از کریدت کارت تلفون‌ها، مالیات جمع‌آوری شده است

نخستین تنش‌ مرزی میان امارت اسلامی و نیروهای پاکستانی

آن‌چه انتصاب عبدالطیف نظری را پر اهمیت می‌سازد، قومیت او است که به رغم حاشیه رانده شدن، اینک از سوی طالبان در ادارات حکومتی گماشته شده است و در واقع حرکتی است رو به جلو و آینده که انتظار می‌رود چنین انتصاباتی افزایش یافته و کلیت نظام را به صورت تدریجی به سوی فراگیر بودن و همه‌شمولیت سوق دهد. انتصاب آقای نظری در کابینه در واقع پیام روشن و صریح به اقوام هزاره و شیعه بوده و اهل تشیع است که اگر به درستی در میدان سیاست بازی کنند، جایگاه خاص خود را پیدا کرده و در معادلات تقسیم قدرت خارج از گودال نخواهند ماند.

با توجه به این مسایل، طالبان با انتصاب آقای نظری، در واقع پیام روشنی به اهل تشیع در افغانستان دارد که می‌توانند جایگاه خود را در کابینه و ساختار قدرت داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://dunia.af/?p=8494

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق