خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

تلاش امارت اسلامی برای احیای مجدد قوای هوایی افغانستان

روزنامه دنیا: امارت اسلامی در تلاش احیای قوای هوایی افغانستان است و با به خدمت گرفتن شماری از خلبانان و کارمندان بخش فنی ارتش سابق، ۴۱ فروند چرخبال را فعال نموده است.

با به قدرت رسیدن دوبارۀ امارت اسلامی، بیش از ۶۰۰ خلبان و کارمند مسلکی قوایی هوایی، افغانستان را ترک کرده و تعدادی هم هنوز در این کشور باقی مانده‌اند.

امارت اسلامی می‌گوید: بیش از ۱۰۰ خلبان و کارمند تخنیکی قوای هوایی به وظایف‌شان برگشته و توانسته‌اند ۴۱ فروند چرخ‌بال را ترمیم و آماده پرواز نمایند.

بعد از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان، آنان شماری از چرخ‌بال‌های قوای هوایی کشور را از کار انداختند.

عبدالطیف حکیمی، مسئول کمیسیون تنظیم میدان‌های هوایی ملکی و نظامی امارت اسلامی درمصاحبه با دویچه وله گفت: «خلبان‌ها مربوط به هیچ گروه و تنظیم نمی‌باشند. آن‌ها از طرف حکومت امارت اسلامی عفو شده‌ و می‌توانند وظایف‌شان را پیش ببرند. به تمامی خواست‌های آنان رسیده‌گی می‌شود. از ۸۱ فروند جرخ‌بال که در افغانستان باقی مانده بود و توسط آمریکایی‌ها و قطعه صفر قسماً تخریب شده بود، ۴۱ فروند آن دوباره فعال شده است.»

وی می‌افزاید که تلاش‌ها برای فعال ساختن دیگر چرخ‌بال‌ها و هم‌چنان آماده‌ساختن قوایی هوایی کشور ادامه دارد.

براساس گفته‌های حکیمی، قبل از حاکمیت امارت اسلامی، ۱۸۳ چرخ‌بال نظامی در افغانستان موجود بود که از این میان ۸۱ فرونده آن در کشور باقی مانده و بقیۀ آن در کشورهای تاجیکستان و ازبیکستان انتقال داده شده است.

براساس گزارش‌ها و به نقل از مقامات آمریکایی، ۲۳ چرخبال قبل از سقوط کابل به منظور ترمیم به بیرون از افغانستان منتقل شده بود.

 اسدالله جلال، یک تن از خلبان‌های حکومت پیشین که اکنون در آمریکا به سر می‌برد، می‌گوید: فعال‌سازی قوایی هوایی و ترمیم جرخ‌بال‌ها به‌خصوص جرخ‌بال‌هایی که ساخت آمریکا بوده، کار دشوار است.

وی گفت: «قوای هوایی تنها با خلبان فعال نمی‌شود، تکنیک مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد. امارت اسلامی ممکن بتوانند چند فروند جرخ‌بال روسی که قطعات آن موجود است را فعال نماید، اما ترمیم جرخ‌بال‌های آمریکایی ناممکن است؛ زیرا تهیۀ پرزه از آمریکا نیاز به روابط و ملیون‌ها دالر دارد.»

 امید امارت اسلامی برای بازگشت چرخبال‌ها

 در روزهای اخیر سقوط نظام جمهوریت، اکثر مسئولین نظام تلاش کردند کشور را ترک کنند، اما برای کارمندان قوایی هوایی این زمنیه بیش‌تر محیا بود.

خلبان‌ها توانستند با استفاده از جرخ‌بال‌هایی که در اختیار داشتند، خود را به کشورهای ازبیکستان و تاجیکستان برسانند و اکنون این جرخ‌بال‌ها در این کشورها است.

حکیمی ابراز امیدواری می‌کند که کشورهای تاجیکستان و ازبیکستان چرخ‌بال‌هایی را که توسط نظامیان پیشین انتقال داده شده است را دوباره به افغانستان برگرداند. وی می‌گوید گفت‌وگوهای مقدماتی در زمینه انجام شده است.

قبل از این مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع امارت اسلامی به این دو کشور هشدار داده بود که صبر آنان را به آزمایش نگیرند و چرخ‌بال‌ها را برگرداند.

ثمر سادات، تحلیل‌گر مسایل نظامی اما می‌گوید که انتقال چرخ‌بال‌ها از صلاحیت کشورهای تاجیکستان و ازبیکستان دور است که فروندها را تسلیم امارت اسلامی نمایند.

وی گفت: «این چرخ‌بال‌ها از کمک‌های آمریکا و کشورهای ناتو است و آنان تصمیم خواهند گرفت که به کشور سومی انتقال دهند و یا دوباره به کشور خود‌شان برگردانند.»

خانم سادات خاطر‌نشان کرد: حکومت سرپرست امارت اسلامی هنوز از سوی کدام کشور به رسمیت شناخته نشده و با هیچ کشوری روابط رسمی ندارد.

امارت اسلامی در جست‌و‌جوی خلبان‌ها

هرچند امارت اسلامی همواره از عفو عمومی سخن گفته است، اما در رفتار برعکس عمل کرده است. اکنون تعداد زیادی از خلبانان حکومت پیشین در افغانستان هستند و از ترس امارت اسلامی به شکل پنهانی زنده‌گی می‌کنند.

جلال، یکی از خلبانان حکومت پیشین وضعیت هم‌کارانش که نتوانسته از افغانستان بیرون شود را نگران‌کننده توصیف می‌کند.

جلال می‌گوید: «ما از وضع هم‌کاران خود در افغانستان باخبرهستم، هم‌کاران ما از ترس امارت اسلامی همواره مکان زنده‌گی‌شان را تغیر می‌دهند، جان‌شان در خطر است، امارت اسلامی تلاش دارند تا آنان را بازداشت کنند.»

وی می‌افزاید «بخاطر آن‌که آن‌ها وظایف‌شان را بصورت صادقانه انجام داده بودند، امارت اسلامی درپی آن است که آن‌‌ها را بازداشت نماید.

وی علاوه کرد: «کسانی‌که دوباره به وظایف‌شان برگشته‌اند در دوره جمهوریت دیدگاه امارت اسلامیی داشتند و در جریان وظیفه هم تلاش می‌کردند که به افراد امارت اسلامی آسیب نرسد. تعداد این‌گونه افراد به ۱۵۰ تن می‌رسد.»

قابل یادآوری است که طی بیست سال گذشته به منظور احیای قوایی هوایی افغانستان، میلیون‌ها دالر به مصرف رسیده بود و این قوا کلید موفقیت نیروهای زمینی در کشور محسوب می‌شدند.

لینک کوتاه خبر:

https://dunia.af/?p=8623

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق