خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

ملابرادر: مکاتب دختران بالاتر از صنوف ششم به زودی بازگشایی می‌شوند

روزنامه دنیا: ملاعبدالغنی برادر، معاون اول نخست وزیر امارت اسلامی در رابطه با بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنوف ششم ابراز امیدواری کرد و گفت که مکاتب به‌زودی در سراسر افغانستان بازگشایی خواهد شد.

بر اساس وعده‌های سابق امارت اسلامی قرار بود تمام مکاتب دخترانه افغانستان سوم حمل پس از هفت ماه تعطیلی بازگشایی شود اما امارت اسلامی با اعلام تصمیم ناگهانی از بسته ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنوف ششم خبر داد.

عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف امارت اسلامی در بیانیه‌ای مشکل بازگشایی مکاتب را در عدم توافق بر پوشش مکاتب دخترانه در این سطوح خواند.

وی تصریح کرد: «هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباسی برای مکاتب طراحی شود، آن‌گاه براساس حکم رهبری امارت اسلامی مکاتب آغاز به کار خواهند کرد.»

روزنامه دنیا را در فیس‌بوک و توییتر دنبال کنید

سخنگوی وزارت معارف امارت اسلامی اخیراً نیز تاکید کرده بود که بازگشایی مکاتب دخترانه از صلاحیت‌های رهبری است و درصورت تایید مکاتب فوراً بازگشایی خواهد شد.

این در حالی است که بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنوف ششم، واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از افغانستان در پی داشت.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به دلیل عدم بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنوف ششم ابراز تاسف کرد و از امارت اسلامی خواست تا هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بازگشایی نماید.

رینا امیری، نمایندۀ ایالات متحده برای زنان افغان گفت که تصمیم عدم بازگشایی مکاتب دختران توسط رهبری امارت اسلامی گرفته شده که خیانت به خانواده‌های افغان است.

خانم امیری افزود که اگر امارت اسلامی به دنبال مشروعیت از مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی است، باید نشان دهد که می‌تواند به وعده‌های خود عمل می‌کنند.

لینک کوتاه خبر

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق