خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

بازگل بدخشی و شهرت موسیقی محلی بدخشان

موسیقی محلی کشور یکی از سبک‌های پرطرف‌داری است که توجه شنونده‌گان زیادی را به خود جلب کرده است. موسیقی محلی بدخشان نه تنها در داخل این ولایت، بلکه در بیرون از مرزهای بدخشان نیز پا گذاشته و مخاطبان بی‌شماری را مجذوب خود ساخته است.

«بازگل بدخشی» در معرفی موسیقی محلی بدخشان نقش کلیدی دارد و به گفته شماری از هنرمندان، آقای بدخشی مکتب موسیقی محلی را بنیاد گذاشته و امروز هنرمندان زیادی به تقلید از او آهنگ‌های محلی را می‌سرایند.

بازگل بدخشی هنگامی‌که در قطعه گارد حکومت شاهی ایفای وظیفه می‌کرد با سرودن آهنگ‌های محلی مورد توجه قرار گرفت و در آن زمان با هنرمندان سرشناس کشور از نزدیک آشنایی پیدا کرد. این آشنایی سرآغاز راه‌یابی او به رادیو افغانستان شد و با ثبت چندین آهنگی در این رادیو به اوج شهرت رسید.

این هنرمند محلی با آن ‌که سواد نداشت، اما مهارت‌های هنری او در زمینه‌های آهنگ‌سازی، سرایش و اجرای پارچه‌های تمثیلی از او یک چهره منحصر‌به‌فرد و استثنایی در میان سایر هنرمندان ساخت.

یکی از آهنگ‌های مشهور وی «ای شوخ سر زلف تو ره تاب کی داده»، است.

«عرب‌بچه» و «مغول‌دختر» از مشهورترین آهنگ‌های داستانی آقای بدخشی است. افزون بر این، آهنگ‌های عاشقانه‌ بازگل بدخشی مانند «ای شوخ سر زلف تو را تاب که داده» و «خوش آمدی یار وفادارم ای» هنوزهم بر گوش هنردوستان طنین‌انداز است و با آن ‌که شمار زیادی از هنرمندان معاصر این آهنگ‌ها را در سال‌های گذشته اجرا کرده‌اند، اما هنوزهم این آهنگ‌ها با نام بازگل بدخشی گره خورده و به نام او یاد می‌شوند.

این هنرمند محلی در ادامه عمر پربار و پرفراز و نشیبی که داشت سرانجام حدود 13 سال پیش به عمر ۱۰۷ سالگی درگذشت.

آرام‌گاه او در قریه «چنار گنجشکان» در شهرستان کشم بدخشان موقعیت دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق