خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

حمدالله محب: با امرالله صالح اختلافات بسیاری داشتم

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت اشرف غنی ضمن عذرخواهی به دلیل سقوط نظام، از اختلافات با امرالله صالح سخن گفت.

او گفت: «هر موردی که مربوط به ناکامی من باشد، مسئولیت کامل آن را برعهده می‌گیرم و به خاطر آن عذرخواهی می‌کنم. و امیدوارم که هر کسی که مسئولیتی داشته، بیاید و توضیح بدهد.»

او در صحبت با بی‌بی‌سی جهانی، اصرار داشت که آن‌ها چارهۀ دیگری نداشتند: «افراد زیادی مجبور به خارج شدن بودند، تصور کنید که اگر جنگ خیابان به خیابان می‌کشید، افرادی که خارج شدند هم نمی‌توانستند بروند.»

حمدالله محب همراه با رئیس‌جمهور افغانستان در روز سقوط کابل، پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱، با هلیکوپتر افغانستان را ترک کرد.

آقای محب در گفتگویی با برنامه به عبارت دیگر بی‌بی‌سی فارسی نیز گفت که با جبهه سیاسی جدیدی که در استانبول علیه امارت اسلامی تشکیل شده یا جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود ارتباطی ندارد.

او گفت که در حال صحبت با دوستانش است تا از آنچه که در افغانستان گذشته است، درس بیاموزیم.

او افزود که با هیچ کدام از جنبش مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و سایر چهره‌های سیاسی در تماس نیست. او حکومت امارت اسلامی را متهم کرد که طرحی برای حکومتداری ندارد و وضعیت مردم بدتر شده است.

آقای محب می‌گوید در صحبت‌ها و اقدامات امارت اسلامی فرق می‌بینیم و اعتماد کردن به امارت اسلامی بسیار مشکل خواهد بود.

اختلاف محب با امرالله صالح

«با امرالله صالح اختلاف داشتیم زیرا معلومات نادرست به اشرف غنی می‌داد.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در بخشی از گفتگویش با بی‌بی‌سی برای نخستین بار پرده از اختلافاتش با امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری پیشین برداشت و او را متهم کرد که معلومات و مشورت‌های نادرست به آقای غنی می‌داده است.

آقای محب در پاسخ به این سوال که به نظر او مهم‌ترین اشتباهش چه بوده، گفت که پس از بالا گرفتن اختلافات با امرالله صالح یا باید استعفا می‌دادم یا باید فشار را بر او افزایش می‌دادم تا نظریات خود را تغییر می‌داد.

آقای محب گفت: «یک موضوع که مرا بسیار ناراحت می‌کند این است در وضعیتی‌که جنگ جریان داشت، میان اداره‌های ما تقابل ایجاد شده بود. معاون اول (امرالله صالح) هم به بخش امنیتی علاقه داشت و متاسفانه معلوماتی که ما به رئیس جمهوری می‌دادیم و معلوماتی که از سوی معاون اول داده می‌شد، بسیار تفاوت داشت. بیشتر معلومات او با واقعیت‌ها هماهنگی نداشت.»

آقای صالح از سال ۲۰۱۸ تا سقوط جمهوریت بدست امارت اسلامی در افغانستان، معاون اول ریاست جمهوری بود و از آن زمان تاکنون در کنار احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی از این جبهه حمایت کرده است. او تاکنون در مورد این اتهامات آقای محب واکنشی نداشته است.

آقای محب در این مصاحبه گفت: تا حدی که امکان‌پذیر بود (اشرف غنی) رئیس جمهور افغانستان مبارزه کرد که از سقوط جلوگیری شود.

او گفت: در جلساتی که با خارجی‌ها داشتیم، بسیار زشت بود و از این وضعیت افغانستان به آنها اخطار داده شد که انگیزه از دست می‌رود و شما تعریف دشمن را تغییر می‌دهید و نظام جمهوری اسلامی افغانستان را هر روز تخریب می‌کنید.

او مدعی شد: در شرایطی که قوای مسلح افغانستان از هم پاشید، نیروهای محدودی که مانده بودند، اگر مقاومت می‌کردند غیر از این‌که فاجعه به بار می‌آورد، خودشان هم قربانی می‌شدند و… در آخر نتیجه همین می‌بود.

جنگ در کوچه‌های کابل که قبلا نیز شاهدش بودیم، به گفته او باز هم تکرار می‌شد.

آقای محب می‌گوید: «مردم افغانستان احساساتی و خفه هستند، اما اگر از زاویه دید رئیس جمهور افغانستان دیده شود، دوهفته جنگ غیر از این که بدبختی بیشتر می‌آورد، درد دیگری را دوا نمی‌کرد.»

او تاکید کرد که همیشه در برابر رسانه‌ها و مردم پاسخ‌گو هستم.

سیگار یا اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی گفته است که بزرگترین عاملی که منجر به فروپاشی ارتش افغانستان در ماه اگست سال گذشته شد، تصمیم آمریکا برای خروج نیروها و هم‌پیمانان خود از این کشور بنا به توافق دوحه بود، توافقنامه‌ای که توسط دولت دونالد ترمپ با امارت اسلامی امضا و توسط دولت جو بایدن اجرا شد.

توافق موسوم به دوحه که در فبروری ۲۰۲۰ امضا شد، تاریخ مشخصی را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین کرد.

گزارش جدید سیگار می‌افزاید که پس از امضای این قرارداد، حمایت نظامی آمریکا از نیروهای افغان کاهش یافت که شامل کاهش بی‌پیشینه حملات هوایی در سال ۲۰۲۰ بود.

آقای محب هم با تایید این موضوع گفت که شرکت‌های قراردادی نگران تامین امنیت خود در آینده بدون حضور نیروهای آمریکایی بودند، که تاثیر عمیق بر روحیه نظامیان افغانستان داشت.

نمایندگان امارت اسلامی هرگز حاضر به گفتگوی مستقیم با اشرف غنی و نمایندگانش نشدند.

آقای محب تاکید کرد: وعده‌هایی که آقای خلیلزاد به سیاسیون و مردم افغانستان می‌داد، هیچ کدام عملی نشدند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت اشرف غنی بود. زمانی که دولت اشرف غنی توسط امارت اسلامی سقوط کرد، وی با اشرف غنی و شماری دیگر از سیاسیون، کشور را ترک کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق