خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

افزایش صادارات زغال سنگ و تلاش امارت اسلامی برای جبران کسری بودجه

مقامات امارت اسلامی در غیاب کمک‌های خارجی و برای جبران کسری بودجه و نیز کسب درآمد بیشتر از بخش معادن، صادرات زغال سنگ به پاکستان را افزایش داده و عوارض گمرکی بر فروش را نیز بیشتر کرده است.

این درحالی است که قیمت جهانی زغال سنگ پس از آنکه اندونزیا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان این ماده سوختی صادرات آن را ممنوع کرد و سپس وقوع بحران اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیۀ امارت اسلامی در این باره گفت: صادرات زغال سنگ افزایش یافته زیرا ما راه را برای بازرگانان هموار کرده‌ایم.

وی با بیان این موضوع به رویترز گفت که هیئت امارت اسلامی از صادرات زغال سنگ در شش ماه گذشته به ارزش 16 میلیارد افغانی حدود 3 میلیارد افغانی عواید گمرکی جمع‌آوری کرده است.

براساس این گزارش، علاوه بر فروش بیشتر، مالیات امارت اسلامی بر صادرات زغال سنگ در هفته گذشته از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافته است.

حقمل افزود که صادرات و عواید به مراتب بیشتر از دولت گذشته است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع  در این باره به رویترز گفت که معتقد است درآمدها نیز نسبت به دولت سابق افزایش یافته است، زیرا امارت اسلامی برخی از فسادها را از بین برده است.

گزارش می‌افزاید که واردات زغال سنگ از افغانستان می‌تواند به پاکستان کمک کند تا هزینه‌ها و وابسته‌گی به منابع آفریقای جنوبی را کاهش دهد، زیرا این کشور با توجه به تقاضای بیشتر برای سوخت از اروپا، با چالش‌های لجستیکی روبرو است.

آفریقای جنوبی در حال حاضر تقریباً سه چهارم زغال سنگ مورد نیاز پاکستان را تامین می‌کند که بیشتر برای صنعت سمنت نوپای این کشور است.

یک مقام پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، گفت که پاکستان واردات زغال سنگ از افغانستان را افزایش داده است و می‌تواند تا 500 هزار تن در ماه واردات داشته باشد.

امارت اسلامی ماه گذشته با اعلام اولین بودجۀ سالانه خود تاکید کرد که این بودجه کاملاً از عواید داخلی افغانستان و بدون کمک کشورهای خارجی تامین خواهد شد.

براساس بیانیه منتشر شده توسط امارت اسلامی، مجموع بودجۀ سال 1401 هیئت حاکمه افغانستان 231 میلیارد افغانی است که 44 میلیارد افغانی کسری دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق