خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

امراضی را که از روی علایم دندانی می‌توان تشخیص داد

دندان‌ها یکی از بخش‌های مهم دهان به شمار می‌روند و توجه به بهداشت آن‌ها بسیار ضروری است. با این حال، کم‌تر کسی می‌داند که تنها با نگاه‌کردن به دهان و دندان می‌توان به وجود بیماری‌های مختلف در فرد پی برد.

متخصصان انگلیسی در این باره می‌گویند: بررسی دندان می‌تواند مشکلات دهانی را آشکار کرده و حتی می‌توان احتمال بروز سرطان و بارداری را نیز از روی دندان تشخیص داد و در مواردی دندان‌های متزلزل و زخم دهان می‌توانند نشان‌دهنده بیماری‌های جدّی باشند.

برای مثال، لکه‌های سفید در دهان می‌تواند یکی از علایم ابتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) و یا سرطان باشد. با این حال، در برخی مواقع مانند بیماری لوکوپلاکیا لکه‌های سفید بر روی بیره‌ها، پوشش دهان و زبان ایجاد می‌شود که ناشی از مصرف سگرت بوده و بی‌خطر است.

وجود زخم‌های دایمی در دهان یکی از علایم رایج سرطان دهان است. این موضوع زمانی رخ می دهد که یک تومور در دهان در حال رشد باشد و این زخم می‌تواند لب‌ها، زبان، بیره‌ها، و تانسل‌ها را درگیر کند.

متخصصان تأکید دارند در صورت مشاهده برآمده‌گی در دهان که از بین نمی‌رود، شل شدن دندان‌ها و بی‌حسی سریعاً به داکتر مراجعه کنید. بسیاری از این موارد در صورت تشخیص بموقع قابل درمان هستند.

در کنار همه این نشانه‌های رعب‌آور و ناراحت‌کننده، علایم مسرت بخشی نیز در دهان وجود دارد. زنان اگر شاهد رشد یک برآمدگی بر روی بیره‌ها بودند که به آسانی دچار خون‌ریزی می‌شوند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که باردار هستند.

خون‌ریزی بیره هم‌چنین می‌تواند ناشی از عدم توازن در هورمون‌های بدن باشد. از سوی دیگر، این مسئله امکان دارد به دلیل التهاب بیره بروز کند.

به طور معمول عدم تعادل در هورمون‌های بدن زنان در بازه‌های مختلف زمانی می‌تواند منجر به بروز التهاب بیره شود. التهاب بیره بدان معناست که بیره‌ها دچار عفونت شده‌اند.

حساسیت دندان‌ها می‌تواند منجر به استفراغ مداوم شود. هم‌چنین سرخی زبان می‌تواند به دلیل کمبود مزمن آهن در بدن بروز کند. دندان مسطح که با سردرد و درد فک همراه است ارتباط مستقیمی با استرس دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق