خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

ادارۀ ماین پاکی با معضل کمبود بودجه مواجه است

عدم موجودیت بودجۀ کافی برای پاکسازی ماین‌ها در افغانستان سازمان‌های بشری را نگران ساخته است.

مقامات ادارۀ ماین پاکی امارت اسلامی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آن‌ها بودجۀ ۳ میلیون دالری‌شان را از دست داده و مجبور به اخراج ۱۲۰ کارمند این اداره شده‌اند.

بر گزارش خبرگزاری رویترز، کمبود بودجه برای افغانستان، کشوری که ۴۰ سال جنگ را سپری کرده و هنوز هم بخش‌های از مناطق با ماین‌های زمینی فرش شده، بسیار نگران کننده است.

شورای پناهنده‌گان دنمارک یکی از سازمان‌های بشری است که آگاهی عامه را در مورد خطرات ماین‌ها در افغانستان پیش برده و با ادارات مربوط ماین پاکی همکاری می کند.

شارلوت سلنته(Charlotte Slente)  رئیس این شورا می‌گوید که ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده یک تهدید بزرگ برای افغان ها به شمار می رود: «مسئلۀ ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان، یک مشکل بسیار بزرگ است. افغانستان در واقع یکی از کشورهای جهان است که به شدت ماین‌گذاری شده. به گفته ادارت ملی ماین پاکی، هر ماه بیش از ۱۰۰ تن در نتیجه انفجار ماین‌ها در افغانستان قربانی می شوند.»

بر اساس گزارش‌ها، بیشترین قربانیان انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده را در افغانستان، کوده‌کان تشکیل می‌دهند.

سمیع الله ۱۲ ساله از ولایت فاریاب یکی از اطفالی است که پایش در نتیجه انفجار ماین قطع شده است

در ماه مارچ سال جاری صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که طی هفت ماه سال جاری سیصد کودک در افغانستان در نتیجۀ انفجار ماین کشته یا دست و پای آنها قطع شده است.

خبرگزاری رویترز با برخی از قربانیان انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در شفاخانۀ صلیب سرخ در کابل صحبت کرده است.

شبانه که در شفاخانۀ صلیب سرخ کار می‌کند و خود چند سال قبل در نتیجۀ انفجار ماین مجروح شده بود، می گوید: «۱۵ سال قبل بر اثر انفجار ماین پاهایم را از دست داده‌ام، هفت ساله بودم و درمورد ماین چیزی نمی‌دانستم، پایم را روی ماین گذاشتم و در نتیجۀ انفجار هر دو پایم را از دست دادم.»

جمال خان که از قندهار به این شفاخانه آمده، می‌گوید: «هشت سال پیش در قندهار در نتیجۀ انفجار ماین کنار سرک، هر دو پایم را از دست دادم.»

در ماه اگست سال گذشته، زمانی که امارت اسلامی به قدرت رسید، بخش زیادی از کمک‌های بین‌المللی به افغانستان به حالت تعلیق درآمد. این امر بیشتر ادارات خدماتی را تحت تاثیر قرار داده و اکثر کارمندان ادارات مانند بخش ماین پاکی به دلیل کمبود بودجه، کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

با این حال، اداره مطبوعاتی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به خبرگزاری رویترز گفته که از ماه اگست گذشته تا اکنون، در مجموع ۷۲۰ میلیون دالر کمک بشری به افغانستان ارایه کرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق