خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

پاکستان؛ اعتراض باشنده‌گان مناطق قبایلی بر ضد طالبان پاکستانی

باشنده‌گان مناطق قبایلی در پاکستان بر ضد طالبان پاکستانی دست به اعتراض زدند. آنان در هراس‌اند که مبادا طالبان پاکستانی وزیرستان شمالی را تصرف کنند.

شهروندان پاکستان که در نزدیکی مرز با افغانستان زنده‌گی می‌کنند، بر ضد تقویت جنگجویان اسلامگرا در این مناطق دست به اعتراض زدند. این معترضان از حکومت پاکستان خواستند که اقدامات جدی را برای جلوگیری از تصرف وزیرستان شمالی از سوی شبه نظامیان اسلامگرا روی دست گیرند.

سخنگوی طالبان پاکستان این اعتراض مردم را سبوتاژ نامید و گفت که از سوی غربی‌ها تمویل شده است.

بر بنیاد اظهارات پولیس محلی، اعتراض کننده‌گان جادۀ عمومی را که این منطقه را به سایر شهرهای پاکستان وصل می‌کرد، شام پنجشنبه این هفته مسدود کردند.

آنان پرچم‌های سیاه را علیه طالبان بر بام‌های منازل خود نیز به اهتزاز درآوردند.

منطقۀ سوات در نزدیکی وزیرستان شمالی هم گواه راه اندازی یک حرکت اعتراض مشابه بوده است.

منطقۀ وزیرستان شمالی در نزدیکی افغانستان، تا سال ۲۰۱۴ پایگاه مهم طالبان پاکستانی دانسته می‌شد. اعضای این گروه در اثر عملیات نیروهای ارتش پاکستان مجبور شدند که به خاک افغانستان فرار کنند.

اسلام آباد روابط بسیار پیچیده ای با تحریک طالبان (تی تی پی) پاکستان دارد، و طبق گزارش‌ها، این گروه شبه نظامی روابط نزدیکی با طالبان افغانستان دارد.

طالبان پاکستانی همچنان به مواضع نظامی این کشور حمله کرده‌اند و به همین دلیل نارضایتی شدیدی در اردوی این کشور وجود دارد. افراد این گروه مسلح در سال ۲۰۱۲ ملاله یوسفزی را مورد شلیک قرار دادند. ملاله بعداً به دلیل تلاش‌هایش برای ترویج آموزش در زادگاهش سوات، جایزه بین‌المللی نوبل را دریافت کرد. بنابراین، زمانی که مقامات پاکستانی تصمیم به آغاز گفتگوهای صلح با تحریک طالبان پاکستان گرفتند، این تصمیم به طور گسترده در پاکستان محکوم شد.

پس از ماه اگست سال ۲۰۲۱، امارت اسلامی افغانستان نقش میانجی را در مذاکرات بین طالبان پاکستان و اسلام‌آباد ایفا کرده است. تاکنون چندین دور گفتگوها در کابل برگزار شده است اما نتیجه قابل توجهی به دست نیامده است. در نتیجه مذاکرات در ماه می، روی آتش بس دایمی در برابر آزادی ده‌ها جنگجو و فرمانده تحریک طالبان پاکستان توافق صورت گرفت، اما تحلیل‌گران معتقدند که این توافق همچنان به طور گسترده و مداوم نقض می‌شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق