خبرهای مرتبط

جمع

زلنسکی: سرنوشت اوکراین مانند افغانستان نخواهد شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به دنبال تصویب کمک‌ها...

پر لویو لارو د ټرافیکي پېښو د مخنیوي طرحه جوړه شوه

د ټرافیکو عمومي ریاست په هېواد کې له ټرافیکي...

معلولان و خانواده‌های شهدا در کابل بار دیگر خواهان پرداخت حقوق‌شان شدند

شماری از معلولان و خانواده‌های شهدا در پایتخت بار...

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار کابل واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت

نوشته از رفیع‌الله انوری

حوالی ساعت 7:30 صبح امروز (جمعه، 8 میزان) انفجاری در مرکز آموزشی کاج، از مربوطات حوزۀ 13 امنیتی شهر کابل به وقوع پیوست. به گفتۀ مسئولین امارت اسلامی، در این انفجار 46 تن کشته و زخمی شده‌اند.

انفجار امروز در حالی به وقوع پوست که شماری از دانش‌آموزان برای گذراندن آزمون آزمایشی کانکور در یک مرکز آموزشی به نام کاج در دشت برچی کابل تجمع کرده بودند. در نتیجه فرد انتحاری خود را میان تجمع دانش‌آموزان انفجار داد.

به گفتۀ خالد زدران، سخنگوی فراندهی کابل، در این انفجار 19 تن کشته و 27 تن دیگر زخمی شدند.

منابع اما می‌گویند که قربانیان این انفجار بیش‌تر از ارقام اعلام شدۀ مسئولین امنیتی است.

تاکنون گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما مشابه چنین حملاتی را اکثراً شاخۀ خراسان گروه داعش بر عهده می‌گیرد.

واکنش‌ها

انفجار امروز در مرکز آموزشی دشت برچی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان این حمله را به شدیدترین الفاظ محکوم کرد و گفت: «حملۀ تروریستی بر مرکز آموزشی در کابل را که حین اخذ امتحان آزمایشی کانکور صورت گرفت و باعث شهادت و زخمی‌شدن دختران و پسران عزیز ما شد به شدیدترین الفاظ تقبیح می‌نمایم.»

آقای کرزی حمله بر این مرکز آموزشی را جنایت ضد بشری و دسایس دشمنان افغانستان دانست و بر حفظ اتحاد، اتفاق و همبسته‌گی مردم افغانستان تاکید ورزید.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی این حمله را «وحشت بزرگ» عنوان کرد و افزود که امارت اسلامی این حمله را محکوم کرده و در تلاش است تا عاملین حمله را دست‌گیر نماید.

عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی مصالحۀ ملی در واکنش به هدف قرار گرفتن دانش‌آموزان گفت که این کشتار قساوت‌بار کار دشمنان صلح و پیشرفت کشور است.

یوناما در واکنش به این انفجار در صفحهٔ توییتر خود نگاشته است که با وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، کابل امروز شاهد انفجار دیگری بود.

یوناما افزوده است: «در پی حملهٔ بی‌رحمانه به یکی از مراکز آموزشی در منطقه‌ای که اکثریت هزاره و شیعه هستند، تلفات غیر نظامی زیادی وارد شده است. خانوادهٔ سازمان ملل این جنایت را محکوم کرده و تسلیت خود را به تمامی آنانی که عزادار هستند، ابراز می‌دارد.»

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز حملۀ انتحاری را بر مرکز آموزش کاج نکوهش کرده و آن را وحشتناک توصیف کرده است.

آقای بنیت افزوده است که داعش در سال ۲۰۱۸ نیز در عین مکان حمله تدارک دیده بود.

وی در توییتی اظهار کرده است: «حملات به مراکز آموزشی هزاره‌ها و شیعه‌ها باید پایان یابند. حملات به آیندهٔ افغانستان باید پایان یابند. جرایم جنگی باید متوقف شوند و حساب‌دهی باید صورت گیرد.»

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان این حادثه را به شدت محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

با این حال، افرادی که از انفجار امروز جان سالم به در برده‌اند، می‌گویند که فرد انتحار کننده خود را میان دختران انفجار داده است.

به گفتۀ آنان، اکثر قربانیان این رویداد دختران هستند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق