خبرهای مرتبط

جمع

مجاهد: پاکستان با اتهام بر افغانستان از تامین امنیت در این کشور فرار می‌کنند

حکومت سرپرست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات پاکستانی...

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

جمهوری‌خواهان آمریکا خواستند تا اسناد خروج آمریکا از افغانستان محفوظ بماند

عضو ارشد کمیتۀ امور خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحدۀ آمریکا از دولت بایدن خواست تا اسناد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را حفظ کند.

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیتۀ امور خارجی مجلس نماینده‌گان آمریکا در نامه‌ای به انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ این کشور خواستار حفظ تمام اسناد مربوط به خروج آمریکا از افغانستان شد.

هیل، رسانۀ وابسته به کنگرۀ آمریکا نوشت که درخواست مک‌کال بخشی از تلاش او برای اعمال نظارت بر خروج آمریکا از افغانستان و تحقیقات دربارۀ مرگ 13 نظامی آمریکایی هنگام روند تخلیه، فروپاشی دولت سابق افغانستان و به قدرت رسیدن حکوت حاکمۀ فعلی در افغانستان است.

این نمایندۀ ارشد جمهوری‌خواه در نامه اظهار کرده است، دسترسی به اطلاعات دربارۀ تخلیۀ فاجعه‌بار از افغانستان برای مسئولیت‌های کنگره یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر قانون اساسی بسیار مهم است و نادیده گرفتن این درخواست‌ها و بی‌توجهی به آن غیر قابل پذیرش است.

مک‌کال پیش از این در گزارشی خروج آمریکا از افغانستان را شکست استراتژیک دولت بایدن خوانده بود .

چندی پیش نیز اعضای جمهوری‌خواه کمیتۀ استخباراتی مجلس نماینده‌گان آمریکا در نامه‌ای به وزرای دفاع و خارجۀ این کشور از آن‌ها خواسته بودند تا با درخواست‌های قبلی برای انتشار یافته‌های اولیه درمورد سقوط سریع افغانستان پس از 20 سال جنگ موافقت کنند.

این در حالی است که نظام جمهوریت در افغانستان که مهم‌ترین شریک استراتژیک و تمویل‌کنندۀ آن ایالات متحدۀ آمریکا بود، در 15 اگست 2021 با ترک محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق از کشور سقوط کرد و نظام امارت اسلامی جایگزین آن شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق