خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق جنایات در افغانستان شد

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به آغاز تحقیق از سوی محکمه بین‌المللی جزایی گفته است که مردم از مدت‌ها در افغانستان در این انتظار بوده‌اند که عدالت در کشور‌شان برقرار شود.

به گزارش رادیو آزادی، یمینی میشرا مسئول بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل دیروز (۱۱ عقرب) گفت که انجام اینگونه تحقیقات، تا اندازۀ امیدواری را برای مردم ایجاد می‌کند که قربانی جنایت‌های به گفتۀ او انجام شده از سوی امارت اسلامی و شبکه حقانی بوده‌اند.

به باور میشرا، سارنوالان محکمۀ بین‌المللی جزایی نیاز دارند تا با استفاده از فرصت در مورد جنایت‌های جنگی انجام شده توسط تمامی جوانب در افغانستان تحقیق کنند.

آی‌سی‌سی یعنی محکمه بین المللی جزایی که در هاگ مستقر است، دوشنبه اعلام کرد که این محکمه برای دفتر لوی سارنوال صلاحیت داده تا تحقیق در مورد جنایت‌ها و جرایم جنگی بر ضد بشریت را در افغانستان از سر گیرد.

یمینی میشرا بین‌الملل گفته است که با آغاز تحقیق، نیاز است تا دفتر لوی سارنوالی بر همان راهبرد بازنگری کند که در مورد قربانیان مشخص غور می‌کند.

به گفتۀ میشرا، پس از این مسئله بودجه نمی‌تواند توجیه شود زیرا او به این باور است که پارسال با دفتر سارنوال محکمۀ بین‌المللی جزایی کمک‌های قابل توجه مالی صورت گرفته بناءً یک مقدار از این پول باید برای تحقیق در مورد افغانستان اختصاص یابد.

در ۲۷ سپتمبر سال گذشته، کریم خان، سارنوال محکمۀ بین‌المللی جزایی اعلام کرد که این محکمه برای تحقیق درمورد جرایم انجام شده از سوی امارت اسلامی و شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش درخواست کرده و به بررسی جرایم ادعا شده که نیروهای آمریکایی و نظامیان حکومت پیشین افغانستان را متهم می‌کند، اولویت می‌دهد.

محکمه بین‌المللی جزایی در سال ۲۰۰۲ میلادی ایجاد شد و در مورد جرایم جنگی در کشورهای مختلف که توانایی تحقیق یا اراده برای آنرا ندارد، بررسی‌ها را انجام می‌دهد.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت این محکمه را به دست آورد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق