خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

کاهش نصف برق صادراتی ازبیکستان به افغانستان

شرکت برشنا می‌گوید که ازبیکستان صادرات برق به افغانستان را کاهش داده است.

ولی، باشندۀ کارتۀ نو شهر کابل می‌گوید، در یک شبانه روز هفت تا هشت ساعت برق دارند و آن هم خیلی ضعیف. «جریان برق در این اواخر خیلی ضعیف شده، ساعت یک شب می‌آید و تا صبح می‌باشد، آن هم گاهی می‌آید و گاه هم نه، مشکلات زیادی است، حال زمستان و هوا هم سرد است، کسی توان خرید چوب را ندارد، تنها همین برق بود و آن هم گاهی است و گاهی هم نه.»

روح‌الله، دیگر باشندۀ شهر کابل می‌گوید، در جریان روز برای ساعت‌ها برق ندارند، روز را در سردی و شب را در تاریکی سپری می‌کنند. «از یک سو برق نیست، از سوی دیگر بهایی سوخت بلند رفته، مردم توان خرید مواد سوخت برای گرم ساختن خانه‌هایشان را ندارند.»

شکایت باشند‌ه‌گان کابل از پرچاوی‌های برق در حالی است که صفی‌الله احمدزی، رئیس عملیاتی شرکت برشنا روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت، از دیروز به اینسو ازبیکستان میزان برق صادراتی به افغانستان را به نصف کاهش داده است.
«ازبیکستان از عارضۀ تخنیکی در دستگاه‌های تولید برق این کشور به ما خبر داد، برقی را که ما از ازبیکستان وارد می‌کنیم، از ۴۳۰ میگاوات به۲۰۰ میگاوات کاهش یافته است.»

به گفتۀ آقای احمدزی، هرچند ازبیکستان تعهد کرده بود که تا سه روز دیگر این مشکل حل خواهد شد، اما به گفته وی، مشکل همچنان پا برجاست.

شرکت برشنا می‌افزاید، به دنبال کاهش جریان برق از ازبیکستان، آنان با تاجیکستان و ترکمنستان در تماس‌اند و تلاش می‌کنند تا کاهش پیش آمده در جریان برق را از این دو کشور جبران کنند.

در رابطه به افزایش پرچاوی‌های برق از حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا پرسیدیم، اما وی به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

این بار نخست نیست که باشنده‌گان کابل از پرچاوی برق شکایت دارند، در گذشته نیز در این بخش انتقادهای وجود داشته، اما برای حل آن گام‌های عملی و اساسیبرداشته نشده است.

منبع: رادیو آزادی

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق