خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

صدها کانتینر اموال تاجران افغان از کراچی پاکستان به چابهار ایران بازگشت داده شد

حدود پنجصد کانتینر اموال تاجران افغان که از اندونیزیا و مالیزیا از راه بندر کراچی به افغانستان انتقال می‌شد، به بندر چابهار فرستاده شده است.

خان جان الکوزی، رئیس اتاق مشترک تجارت افغان – پاکستان به رادیو آزادی گفت که این اقدام به روز سه شنبه سوم ماه جنوری صورت گرفت.

به گفتۀ آقای الکوزی، مقامات پاکستان از یک هفته به این سو برای اموال تاجران افغان در بندر کراچی دو تا سه برابر قیمت بیشتر تعیین می کنند.

او افزود که این اقدام بیمۀ اموال تاجران افغان را تقریباً چهار مرتبه بیشتر می‌سازد و آن‌ها مجبور خواهند بود که در گمرک‌های افغانستان برای یک کانتینر مال معادل حدود چهار کانتینر کالا محصول بپردازند، چیزی که به گفته‌اش سبب بلند رفتن نرخ اشیا در بازارهای افغانستان خواهد شد.

آقای الکوزی افزود که جانب پاکستان هم زیان خواهد دید و بنابرین می‌کوشند تا مقامات پاکستان را برای دست کشیدن از این کار تشویق کنند.

«اگر این مشکل حل نشود، واقعاً عواقب بدی خواهد داشت. هم به زیان اقتصاد پاکستان و هم به زیان اقتصاد افغانستان است. تاجران ما متضرر شده و مجبور می‌شوند از راه بدیل استفاده کنند.»

آقای الکوزی افزود که تنها سی درصد ترانزیت اموال تاجران افغان از طریق بندر کراچی صورت می‌گیرد و متباقی آن از طریق آسیای مرکزی انجام می شود.

پس از آن که توافق نامۀ تجارت و ترانزیت بین افغانستان و پاکستان یا اپتا در سال ۲۰۱۰ امضا شد، پاکستان اجازۀ ترانزیت اموال افغانستان از راه بندر های کراچی، قاسم و گوادر را داد.

به همین ترتیب تاجران افغان اجازه یافتند که اموال‌شان را تا چند بندر هند منتقل کنند و در بدل، پاکستان امتیاز تجارت از طریق افغانستان به آسیای مرکزی را به دست آورد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق