خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

سازمان همکاری اسلامی: منع کار و تحصیل زنان در افغانستان خلاف قوانین اسلامی است

سازمان همکاری اسلامی تعلیق آموزش و کار زنان و دختران در دانشگاه‌ها و نهاد‌های غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان را نقض قوانین اسلامی خوانده، بر لغو از تصامیم از سوی حکومت حاکمه تاکید کرد.

در اعلامیۀ پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی دربارۀ افغانستان که در شهر جده برگزار شده بود، تاکید شد که «آموزش یک حق اساسی بشری است که همه افراد باید بر اساس فرصت‌های برابر و بدون تبعیض از آن برخوردار شوند و از آن محروم نشوند.»

استراک کننده‌گان نشست سازمان همکاری اسلامی در بارۀ افغانستان در این اعلامیه ناامیدی خود را از تعلیق تحصیل زنان در افغانستان و تصمیمی که به همه سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی دستور می‌دهد تا کارمندان زن را تا اطلاع ثانوی تعلیق کنند، ابراز کردند.

این سازمان از مقامات امارت اسلامی خواست که برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌های دختران تلاش کنند و آن‌ها را قادر سازند تا در تمام سطوح تحصیلی و تمام تخصص‌های مورد نیاز مردم افغانستان اشتراک کنند.

سازمان همکاری اسلامی همچنان بر لزوم حمایت از حقوق اساسی، از جمله حق زنده‌گی، امنیت، کرامت و حق آموزش برای همه زنان و دختران افغان مطابق با ارزش‌های اسلامی و معیارهای جهانی حقوق بشر تاکید کرد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی از نشست سازمان همکاری اسلامی در مورد مسائل افغانستان استقبال کرد و گفت که هیچ کشوری نباید در امورات داخلی افغانستان مداخله کند و کشورها باید کمک‌های خود را به مردم افغانستان ادامه دهند.

با این حال، سازمان همکاری اسلامی افزوده است که نمایندهٔ ویژهٔ خویش برای افغانستان را به کابل می‌فرستد تا پیام این سازمان را به گونهٔ مستقیم به رهبری امارت اسلامی برساند.

این در حالی است که سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه، جلسه اضطراری دربارۀ افغانستان برگزار کرده بود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق