خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد: سفر ما به افغانستان دریچه‌ای را به روی زنان افغان باز کرد

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد پس از سفر چهار روزه‌اش به افغانستان می‌گوید که رویکردی را که حکومت حاکمه در افغانستان در بخش آموزش و کار دختران و زنان افغان انجام می‌دهند، در مخالفت با اسلام قرار دارد.

امینه محمد در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت: «نیاز است تا با طالبان گفتگو‌های همه‌جانبه صورت بگیرد».

به گزارش رادیو آزادی، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در پاسخ به این پرسش که «طالبان زنان را اجازۀ کار در برخی از مؤسسه‌های غیر دولتی داده»، گفت: «بلی! پیشرفت‌های داشتیم. در بخش صحت و تغذیه نرمش در نظر گرفته شده، من فکر می‌کنم که این هم بخاطری است که جامعهٔ جهانی و شرکای کمک‌ کنندهٔ آن توانسته‌اند که نتیجه و تأثیر خدمات به زنان توسط زنان به ویژه هنگام ولادت را نشان بدهند، اما این کافی نیست، این آغاز کار ما است، تنها یک دریچه را باز کردیم و امیدواریم که بدون حساب برعکس بتوانیم به یک روندی برسیم که این فرمان‌ها لغو شوند و دختران بتوانند به مکتب و زنان به کارهای‌شان برگردند.»

هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد چهار روز در کابل و قندهار مصروف گفتگو با مقام‌های امارت اسلامی بودند تا راه حلی برای محدودیت‌های اعمال شده بر دختران و زنان افغان بیابند.

اما خانم محمد می‌گوید: «با آن‌که طالبان بر اهمیت آموزش و کار زنان و حقوق آن‌ها آگاه هستند، اما باز هم این محدودیت‌ها را برنداشتند».

به ‌گفتهٔ امینه محمد، مقامات امارت اسلامی برایش گفته‌اند که در حال حل مشکلات آموزش دختران‌اند و آن‌ها به زودی با یک طرز‌العمل به دختران اجازهٔ آموزش و به زنان اجازهٔ کار را خواهند داد.

امینه محمد به حمایت از دختران و زنان افغان تأکید کرده، می‌گوید: شماری از زنان و دختران افغان در دیدار با او خواسته‌اند تا از آن‌ها حمایت صورت گیرد و صدای‌شان بلند نگه‌داشته شود.

از سوی هم هیئت سازمان ملل متحد به رهبری امینه محمد با نشر اعلامیه‌ای در پایان سفر‌ش به مشارکت با امارت اسلامی و حمایت از افغان‌ها تأکید کرده‌ است.

در این اعلامیه که در وب‌سایت سازمان ملل متحد منتشر شده، نوشته است: «محدودیت‌های وضع شده بر دختران و زنان افغان، بر کار مؤسسه‌های که می‌خواهند به میلیون‌ها افغان آسیب‌پذیر کمک کنند، تأثیر منفی می‌گذارد».

در اعلامیه، به نقل از امینه محمد افزوده شده که محدودیت‌ها بر زنان و دختران آن‌ها را در خانه زندانی می‌سازد، حقوق بشری‌شان را نقض کرده و جامعهٔ‌شان را از خدمات محروم می‌کند.

این در حالی است که پیش از سفر هیئت سازمان ملل متحد به افغانستان، هیئت سازمان‌ همکاری اسلامی نیز آمده بود، اما به نظر می‌رسد که دیدار‌شان با حکومت حاکمه نتیجهٔ مطلوبی نداشته است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق