خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

حکمتیار: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نه، بل سفیر آمریکا رئیس جمهور بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با اشاره به دوران حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان عنوان کرد در تمامی این دوران، رؤسای جمهور افغانستان و به ویژه اشرف غنی، مأمور بودند نه رئیس جمهور؛ این سفیر آمریکا بود که صاحب تمام اختیارات بود.

گلبدین حکمتیار، امیر حزب اسلامی افغانستان طی خطبه‌های نماز جمعه (روز گذشته، 14 دلو) در کابل، به نقش آمریکا در بحران‌های ایجاد شده در کشورهای اسلامی اشاره کرده و سفیر آمریکا را رئیس جمهور اصلی افغانستان در دوران اشغال این کشور دانست.

وی با تشریح اوضاع نابسامان کشورهای اسلامی و نقش کشورهای استعمارگر در تحولات جهان اسلام گفت: عملاً مشاهده مى‌کنیم که در قرن 21 و 22 تمامى جنگ‌ها، کودتاها، ناامنى‌ها و لشکرکشى‌ها براى اشغال کشورها، بى‌ثباتى‌ها، فقر، غارت سرمایه‌هاى ملى و…  در جهان اسلام بود است.

«ملت فلسطین به خاک و خون کشانده مى‌شد؛ فرزندانش کشته مى‌شدند و سرزمین‌هاى بیشتر فلسطینى‌ها از سوى صهیونیست‌ها با حمایت غرب تصرف و اشغال مى‌گردید؛ افغانستان و عراق اشغال شدند، شهرهاى تاریخى عراق یکى پى دیگر ویران گردید. سوریه به میدان جنگ‌هاى خونین تبدیل گردید، جنگ‌هاى قومى و مذهبى را دامن زدند؛ یکى در اشغال دیگرى، به دست دشمن مشترک؛ اشغالگران را کمک کردند و در مساجد، تکایا، مدارس، مکاتب، مارکیت‌ها، شفاخانه‌ها، تأسیسات اقتصادى کشورهاى افغانستان، پاکستان، عراق و ایران و غیره کشورها؛ شاهد انفجارهای وحشیانه بودیم.»

حکمتیار سپس با تبیین دایرۀ بحران در جغرافیای جهان اسلام افزود: در لیبیا، سودان، یمن، لبنان، سومالی و  الجزایر آتش جنگ‌هاى خونین را افروختند. جنگ عراق و ایران، عراق و کویت، جنوب سودان، کشتار بى‌رحمانه مسلمانان در برمه و اخراج اجبارى آنان از خانه‌هاشان را باعث شدند.

«حمله به تأسیسات نظامی ایران، نشانه افزایش شرارت‌های دشمن است»

حکمتیار همچنین با اشاره به حمله به تأسیسات وزارت دفاع ایران در ولایت اصفهان گفت: در هفتۀ گذشته شاهد حملۀ طیارۀ بى‌پیلوت به یکى از تأسیسات نظامى ایران در اصفهان بودیم که ایران، «تل ابیب» را مسئول آن خواند؛ و این نشان مى‌دهد که دشمن شرارت‌هایش را افزوده است و در پى تحمیل جنگى دیگر در این منطقه است.

«سفیر آمریکا رئیس جمهور افغانستان بود، نه اشرف غنی»

حکمتیار در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به گزارش شبکه «جی تی وان ایتالیا»، مبنی بر دریافت 110 میلیون دالر توسط اشرف غنی از کشور قطر برای رها کردن ریاست جمهوری افغانستان، عنوان داشت: حکام افغانستان در دوران اشغال اشغال بارها و به بهای اندکی کشور را فروخته‌اند؛ هم به شوروی و هم به ناتو.

آمریکایی‌ها اشرف غنی را برای امضای قرارداد امنیتی با ایالات متحده، رئیس جمهور افغانستان ساختند، آن هم در اولین روز کاری‌اش.

«سفیر آمریکا در کابل گفته بود اگر رئیس جمهور کنونى از امضای این سندا إباء ورزد، رئیس جمهور بعدى در اولین روز ریاست جمهورى‌اش آن را امضا خواهد کرد! پیشگویى او درست و طبق پلان قبلى ثابت شد؛ در تمامى دوران اشغال، رؤسای جمهور افغانستان و اشرف غنى به گونۀ خاص، مامور بودند، نه رؤساء جمهور.»

حکمتیار خاطرنشان کرد: «ما در این مدت هیچ رئیس‌جمهوری نداشتیم، بلکه سفیر آمریکا رئیس جمهور اصلى و عملى بود و صاحب تمام اختیارات! اما رسانه‌ها دوران اشغال هیچ‌گاهى به آن نپرداختند و با طمطراق از آزادى و دموکراسى صحبت مى‌کردند و به دفاع از اشغال مى‌پرداختند. رئیس‌جمهور(غنی) و همراهانش در حکومت، ده‌ها برابر این مبلغ را دزدیده‌اند و به خارج انتقال داده‌اند، این تبلیغات فقط براى کاستن از مقدار غارت‌ها و دزدى سرمایه‌هاى ملى ما و انتقالش به بانک‌هاى غربى است، نه چیزى دیگر.»

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق