خبرهای مرتبط

جمع

حامد کرزی: د نجونو پر مخ دې د ښوونځيو او پوهنتونونو دروازې پرانيستل شي

د افغانستان پخواني ولسمشر حامد کرزي د نوي ښوونيز...

حملۀ افراد ناشناس بر شماری از دانشجویان مسلمان حین نماز تروایح در هند

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که گروهی از افراد ناشناس...

پاکستان: طالبان پاکستانی از طریق نماینده‌گان افغان از هند پول می‌گیرند

نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان می‌گوید اسلام‌آباد شواهدی...

ترمپ شکستش در انتخابات امریکا را پایان دموکراسی در این کشور خواند

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امریکا گفته...

نزدیکان استاد مشعل: از سرنوشت او اطلاعی نداریم

با گذشت پنج روز از بازداشت اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون و منتقد سیاست‌های امارت اسلامی سرنوشت وی تاکنون نامعلوم است.

استاد فرید احمد فضلی، مدیر دفتر آقای مشعل روز سه‌شنبه با ابراز نگرانی به رادیو آزادی گفت: با وجود تلاش‌های فراوان او و خانوادۀ آقای مشعل نتوانسته‌اند از چگونه‌گی وضعیت و محل نگه‌داری او اطلاعی بدست بیاورند.

«ما در حال حاضر هیچ نوع معلومات از استاد مشعل نداریم، هر جا که رفتیم و پشت هر دروازه که تک تک کردیم، بزرگان و موسفیدان را فرستادیم و خود ما نیز با مطبوعات صحبت کردیم، هیج جای‌شان به ما معلوم نشده به تشویش هستیم که استاد مشعل کجا هست، خودم، فامیل‌اش، مادرش و یا کسی دیگر معلومات ندارد که استاد در کجاهست، در چه حالت است، زنده است و یا مرده.»

این در حالی است که آقای مشعل قبل از بازداشت، در یک حرکت اعتراضی راجع با ممنوعیت تحصیل دختران در کشور، با استفاده از یک کراچی سیار به مردم کتاب رایگان توزیع می‌کرد.

آقای مشعل روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته از سوی نیروهای امنیتی امارت اسلامی در کابل بازداشت شد.

یک روز پس از بازداشت اسماعیل مشعل، عبدالحق حماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در توییترش نوشت که استاد مشعل «ماهرانه اقدامات تحریک کننده علیه نظام انجام می‌داد» به همین دلیل بازداشت شده است.

با این حال، سازمان دیدبان حقوق بشر از امارت اسلامی خواسته است تا هرگونه اتهام علیه اسماعیل مشعل را کنار گذاشته و او را فوراً آزاد نماید.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط اسماعیل مشعل از بند امارت اسلامی شده است

پس از ممنوعیت تحصیل دختران در پوهنتون‌های افغانستان به تاریخ ۲۰ دسمبر۲۰۲۲، اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون به اعتراض آغاز کرد و در یک حرکت مدنی مدارک تحصیلی خود را در یک برنامۀ زندۀ تلویزیونی پاره کرد.

آقای مشعل به رادیو آزادی گفته بود، او در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران، مکتب‎ شخصی‌اش و مرکز آموزشی آموزگاران را بسته و از تدریس در سه پوهنتون نیز استعفا داده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق