خبرهای مرتبط

جمع

کرزى: در مذاکرات ميان افغان‌ها منافع ملى بر خواسته‌هاى محدود ترجيح داده شود

رئيس جمهور پيشين کشور، از طرف‌های مذاکره‌کننده  می‌طلبد تا منافع کلان ملی را بر خواست‌های محدود و گذرا  ترجيح داده و با توجه به امروز و آیند ۀ کشور با روحیهٔ گذشت و تسامح عمل نمایند.

قرار بود گفتگوهای صلح میان افغانان، حدود ده روز بعد از امضای موافقتنامه میان طالبان و ایالات متحده امریکا که در دهم حوت سال ۱۳۹۸ در قطر امضا شد، آغاز شود، اما مخالفت‌ها در مورد رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت، حدود شش ماه به درازا کشید، و بالاخره دیروز (۲۲ سنبله ۱۳۹۹) پس از رهایی این زندانیان با اشتراک هیئت‌های دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) و ده‌ها تن از نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین المللی  در قطر آغاز شد.

در اعلاميه خبرى دفتر مطبوعاتى حامد کرزى، رئیس جمهور پيشين کشور که روز گذشته منتشر شده، آمده است: «اعلام آغاز مذاکرات رسمی ‌صلح میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و تحریک اسلامی طالبان، برای مردم عزیز که از چندین دهه بدینسو بار جنگ‌های بی‌رحمانه را تحت عناوین مختلف به دوش می‌کشند خبر خوش و موجب امیدواری و مسرت بسیار زیاد است.»

وی گفته است که این يک فرصت واقعی برای برقراری صلح و ثبات پایدار و پایان‌دادن به درد و مصیبت مردم افغانستان بوده و شایان حمایت و استقبال همگانی می‌باشد.

به گفتۀ او، مردم افغانستان انتظار دارند تا طرف‌های مذاکره‌کننده در دوحه، با درک مسؤلیت‌های اسلامی و ملی خود برای برقراری یک صلح پایدار به منظور حفظ و تثبیت استقلال کشور، تحکیم وحدت ملی، توجه به منافع ملت مسلمان افغانستان و نیاز انکارناپذیر مردم این سرزمین به یک زندگی بهتر  و عزتمند در  پرتو عدالت، برادری و خواهری هر چه زودتر این گفتگو‌ها را به موفقیت برسانند.

موصوف مى‌گويد: « در این مرحله بسیار حساس از تاریخ سرزمین عزیز ما صلح و امنیت اولویت اصلی همه باشندگان کشور است. صلحی که از برکت آن بتوانیم به مداخلات طولانی‌مدت بیگانگان در کشور خود پایان داده با حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، مقدرات سیاسی و اجتماعی خویش را خود در دست خویش بگیریم.»

در ادامۀ خبرنامه آمده است که رسیدن به این مأمول از طرف‌های مذاکره‌کننده می‌طلبد تا منافع کلان ملی را بر خواست‌های محدود و گذرا مرجح دانسته و با عطف توجه به امروز و آینده سرزمین آبایی ما با روحیهٔ گذشت و تسامح عمل نمایند.

حامد کرزى با آرزوى موفقيت به هیئت‌های مذاکره‌کننده گفته است که هر چه زودتر این گفتگوها به یک نتیجهٔ مثبت مطابق به خواسته‌‌های مردم افغانستان برسد .

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق