خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

آخرین جزئیات در باره مذاکرات طالبان و امریکا

  • صفی‌الله ملاخیل

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر طالبان در قطر درباره توافقنامه صلح با امریکا تأکید کرد: ما با امریکا چند دور مذاکره داشتیم و توافقنامه تکمیل شده است. باید منتظر ماند که پس از امضای توافقنامه امریکا تا چه حدی به تعهد خویش عمل می‌کند.

شاهین جدیداً از آخرین پیشرفت‌ها در باره مذاکرات صلح سخن گفته است. وی در گفتگو با خبر گزاری تسنیم گفت است که توافق‌نامه صلح میان طالبان و امریکا نهایی شده است و تنها مرحله امضای آن باقی مانده است.

 شاهین در پاسخ به سوال « آیا امارت اسلامی و امریکا به توافق نهایی رسیده‌اند و این توافق به زودی امضا می‌شود؟» گفته است:

‌‎توافقنامه در 9 دور مذاکره نهایی شد و فقط امضای آن باقی است اما امضای توافقنامه بر اساس توییت ترامپ و به بهانه حمله به نظامیان امریکایی به تاخیر افتاد.

این در حالی بود که به طور مطلق بین ما آتش‌بس وجود نداشت و هر دو طرف حملاتی را انجام می‌دادند.

امریکایی‌ها گفتند که درایام نزدیک به امضای توافقنامه باید آتش‌بس برقرار شود و ما آن را نپذیرفتیم اما گفتیم که ایجاد فضای امن در روزهای منتهی به امضای توافقنامه پذیرفتنی است منتها نحوه آن را طالبان تعیین خواهد کرد.

همچنین طرف امریکایی نیز باید حملات را متوقف کنند.

به هر حال، یک هئیتی از طرف دفتر سیاسی طالبان برای مشاوره با رهبر امارت اسلامی اعزام شد و اکنون با دستورهای لازم بازگشته است و مذاکره با امریکا ادامه دارد. باید منتظر بود که چه زمانی توافقنامه امضا خواهد شد.

 شاهین در این باره افزوده است: همان طور که پیش‌تر تذکر دادم، تیم مذاکراتی امارت اسلامی افغانستان تحت ریاست «شیرمحمد عباس استانکزی» با تیم مذاکراتی امریکا به ریاست زلمی خلیلزاد نشست داشت و چند دور مذاکره بین دو تیم انجام شد، اکنون نیز مذاکرات ادامه دارد اما درباره زمان امضای توافقنامه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

شاهین در این مصاحبه در باره اینکه آیا امریکا پیش‌شرط‌های جدید داشته است یا نه؟ گفته است: امریکایی‌ها می‌گویند که یک هفته قبل از امضای توافقنامه باید خشونت کاهش یابد، اما تا کنون درباره نوع و چگونگی کاهش خشونت به توافق نرسیده‌ایم. البته مذاکره ادامه دارد تا به یک نتیجه مشترک برسیم.

شاهین هدف از مبارزه و مذاکره همزمان را خروج کامل نظامیان امریکایی و خارجی از افغانستان می‌داند. وی در ادامه می‌گوید: ما خواستار پایان اشغال در افغانستان چه از طریق مسالمت آمیز و یا قهرآمیز هستیم اما بهتر است که امریکایی‌ها از راه مذاکره و مسالمت‌آمیز از کشورمان خارج شوند وگرنه سنگر جهاد به قوت خود باقی است و ادامه دارد.

شاهین در باره صداقت امریکا در این گفتگوها گفته است: بدون شک امریکا از تعهدات خویش در جهان سر باز زده است از جمله درباره برجام اما حل مسالمت آمیز مسئله افغانستان سیاست محوری ما است، قبلا‌ دشمنان ما شامل امریکا اتهام وارد می‌کردند که امارت اسلامی معتقد به ادامه جنگ است و به حل مسالمت آمیز مسائل باوری ندارد.

به همین دلیل ما گفتیم که هدف طالبان پایان اشغال وخروج نظامیان خارجی از افغانستان است که  این به خیر منطقه  نیز هست. اگر این هدف از طریق مسالمت آمیز و ‌براساس مذاکرات حاصل شود، بهتر است.

ما با امریکا چند دور مذاکره داشتیم و توافقنامه تکمیل شده است. باید منتظر ماند که پس از امضای توافقنامه امریکا تا چه حدی به تعهد خویش عمل می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق