خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

غنی: دوهزار زندانی دیگر طالبان به‌زودی آزاد خواهند شد

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که قرار است دوهزار زندانی دیگر طالبان در روزهای آینده از زندان‌های حکومت آزاد شوند.

به نقل از طلوع نیوز، آقای غنی که شام امروز پنج‌شنبه در نشست شورای اتلانتیک امریکا از طریق ویدیو شرکت کرده بود، تأکید کرد که حکومت افغانستان به صلح متعهد است.

او گفت که هیئتی از طالبان در کابل است و روند رهایی زندانیان این گروه را بررسی می‌کند: «ما یک هیئت طالبان را در کابل داریم که شمار زندانیان را بررسی می‌کند… همکارانم و من یک تصمیم گرفتیم که دوهزار زندانی دیگر طالبان را در یک زمان بسیار کوتاه آزاد کنیم.»

آقای غنی افزود که قرار است به‌زودی زمان آغاز مذاکرات میان افغانان روشن شود: «طالبان یک واقعیت افغانستان استند. جنگ دیگر راه حل نیست و باید از راه مذاکره مشکلات مان را حل کنیم.»

حکومت افغانستان تاکنون در حدود سه‌هزار زندانی طالبان را از زندان آزاد کرده‌است و طالبان نیز بیش از ۴۰۰ زندانی حکومت را از بند رها کرده‌اند.

بربنیاد توافق صلح امریکا با طالبان، باید تا پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان تا ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت آزاد شوند و طالبان نیز یک‌هزار زندانی نیروهای امنیتی را که در بند دارند، آزاد کنند.

در همین حال، سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر طالبان در قطر می‌گوید که باید بربنیاد توافق صلح دوحه، تمامی ۵۰۰۰ زندانی طالبان آزاد شوند تا به گفتۀ او زمینه برای مذاکرات میان افغانان فراهم شود.

او لحظاتی پس از سخنرانی رییس‌جمهور غنی در شورای اتلانتیک امریکا، در تویترش نگاشت که در صورت رهایی تمامی ۵۰۰۰ زندانی طالبان بربنیاد فهرستی که طالبان دارند، این گروه در ظرف یک هفته برای آغاز مذاکرات میان افغانان آماده‌گی دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق